GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Otello” dopłynął do Barcelony
Strona 2 z 2
Tu się liczy nie tylko sam materiał głosowy i jego uroda, ale przede wszystkim muzykalność i wrażliwość, a co za tym idzie umiejętność posługiwania się nim dla wyrażenia całej gamy uczuć, od niepewności do niepowstrzymanej furii zazdrości. Godną siebie partnerkę znalazł w osobie bułgarskiego sopranu Krassimiry Stojanowej jako Desdemony. Autentycznym pięknem odznaczał się w ich interpretacji wielki duet miłosny Già nella notte densa s'estingue ogni clamor na zakończenie pierwszego aktu.
Głos artystki urzeka krystalicznie czystym i wyrównanym brzmieniem, a jej śpiew ani przez moment nie wykazuje najmniejszych nawet oznak wysiłku. Jagonowi w ujęciu Carlosa Álvareza najwyraźniej nie dostawało demoniczności. Także w słynnym Credo w Boga okrutnego jako on, nie występującym w Szekspirowskim pierwowzorze, ale dopisanym przez Arriga Boito, w którym wyznaje swą nienawiść do świata, choć interesującym może byłoby ukazanie pobudek jego działania jako osoby głęboko zranionej niesprawiedliwym pominięciem przy awansie.
Gustavo Dudamel (właśnie został dyrektorem artystycznym Opery Paryskiej), jak na mój gust, za mało poszalał w wielkich scenach zespołowych, chociażby w otwierającej operę morskiej nawałnicy (podczas mediolańskiej prapremiery sam kompozytor obsługiwał maszynę imitującą wichurę). Nie starał się wychodzić przed śpiewaków, zadowalając się towarzyszeniem im ze znacznym wyczuciem, choć w tym późnym dziele Verdiego czynnik symfoniczny odgrywa istotną rolę w przebiegu jego dramaturgii. Inscenizacja niemieckiej reżyserki Amélie Niermeyer przenosi akcję w umownie współczesne czasy, na co niezbyt nachalnie zdają się wskazywać dekoracje i kostiumy. Jedynie spotkanie Desdemony i Kasja w otoczeniu świty w drugim akcie, niczym Ogrody Semiramidy w niegdysiejszym wystawieniu przez Waldemara Zawodzińskiego Nabuchodonozora w Operze Krakowskiej, nabrało cech sceny pasterskiej z nieco orgiastycznym podtekstem, wykraczającej poza realia głównej akcji. Dla polskich czytelników interesującym może być, że artystka już w niedalekiej przyszłości planuje zmierzyć się z Moniuszkowską Halką. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |