GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDziwne koleje losu polskich oper współczesnych (2)
Strona 8 z 8
Była to niemiecka inscenizacja z Opery w Stuttgarcie, w reżyserii Augusta Everdinga. Raj miał też swoją krakowską premierę w formie wykonania koncertowego, na dziedzińcu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Polską inscenizację zrealizowano dopiero w roku 1993 (premiera 21 listopada, w 60 urodziny kompozytora) na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie. Reżyserował Marek Weiss-Grzesiński, projekty scenograficzne przygotował Andrzej Kreütz-Majewski, dyrygował Andrzej Straszyński.
W 1998 roku inscenizację wznowiono w ramach obchodów Roku Pendereckiego ogłoszonego z okazji 65 rocznicy urodzin kompozytora. W sumie Raj utracony miał w Warszawie 13 spektakli. Pierwszym teatrem zagranicznym, który wystawił Raj utracony był Teatro La Scala w Mediolanie – premiera 21 stycznia 1979 roku, dyrygował Krzysztof Penderecki, reżyseria Igal Perry. Odbyło się 8 spektakli. Raj utracony był trzecim polskim dziełem jakie w tym legendarnym teatrze wystawiono.
Pozostając przy twórczości Krzysztofa Pendereckiego wykonywanej na scenie tego legendarnego teatru należy wspomnieć, że 24 lutego 1985 zaprezentowano w La Scali Requiem Polskie, a 2 października 1991 Anaklasis. Po La Scali Raj wystawiono w Wiedniu, Stuttgarcie, Kolonii. W Polsce drugim teatrem, który dzieło wystawił była Opera Wrocławska – premiera 9 maja 2008, reżyseria Waldemar Zawodziński. „To najlepsza inscenizacja Raju utraconego ze wszystkich dotychczasowych” – ogłosił kompozytor ze sceny chwilę po premierze. Adam Czopek Dalsza część tekstu zostanie opublikowana za tydzień |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |