opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




1 sierpień 2021       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

32 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pokochał muzykę polską – 340. rocznica urodzin Georga Philippa Telemanna

W okresie pełnienia służby nadwornego kompozytora w Żarach, skąd udał się też z dworem książęcym do Pszczyny na Śląsku oraz do Krakowa, zetknął się bezpośrednio z polską kulturą muzyczną i później wielokrotnie podkreślał jej inspirującą rolę w swojej twórczości. Biografowie Telemanna, wśród nich  niemieccy, podkreślają znaczenie doświadczeń kompozytora z polską muzyką dla jego twórczości, a Romain Rolland (1866-1944), autor opublikowanej w 1919  roku książki Voyage musical au pays passé (w polskim przekładzie Franciszka Mirandoli Wycieczka w krainę muzyki), dodaje, że także dla muzyki niemieckiej w ogóle, gdyż kompozytor zapewnił jej „dopływ świeżego powietrza”.

Telemann 7

Jest kilka cykli, których tytuły określają jednoznacznie ich źródło. The New Grove Dictionary of Music and Musicians wymienia: Concerto Polonoise, Concerto alla Polonese [Concerto Polonois], Concerto Polonoise, Ouverture à la Polonoise [Ouverture burlesque]  z „Der getreue Music-Meister”, Sonata polonoise, Partie polonoise. Ponadto przymiotnikiem „polski” zaopatrzonych jest szereg części uwertur, czy suit, rzadziej fragmenty utworów wokalnych. Zachowała się też pewna liczba utworów samodzielnych noszących tytuł „polonoises”. Są to istotnie polonezy. Ponadto w częściach koncertów i sonat występują nierzadko elementy mazura, czy oberka. Wiele szczegółowych rozwiązań kompozytorskich pozwala stwierdzić, że Telemann musiał znać żywy taniec i że przetapiał na rytmy stylizowanego poloneza rytmikę i melodykę tańca użytkowego. Był w tym odosobniony, nie można bowiem dostrzec zbieżności jego muzyki z najbardziej znanymi „polonikami” innych niemieckich kompozytorów tych czasów. Niemiecki muzykolog, dr Klaus-Peter Koch, wyraża opinię, że wpływ na Telmanna miały nie tylko przeżycia w młodości (Żary, Pszczyna, Kraków) i podaje dowody na to, że również w ostatniej fazie swego życia, czasach hamburskich, mógł on mieć kontakty z polską muzyką. Interesował się nią bowiem podobnie jak muzyką francuską, włoską, angielską i niemiecką, a wyrazem wszechstronnych zainteresowań był przypisywany jego muzyce „styl mieszany” (gemischter Stil).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART