opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




1 sierpień 2021       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

22 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pokochał muzykę polską – 340. rocznica urodzin Georga Philippa Telemanna

Zmieniły się  poglądy estetyczne i jakkolwiek Ludwig van Beethoven wyraźnie dawał do zrozumienia, że źródła inspiracji i realizacji  dzieła muzycznego należy szukać w sferze pozamuzycznej (naturze, przeżyciach psychicznych), muzyków-teoretyków XIX wieku raziło obfite w wielu utworach Telemanna malarstwo dźwiękowe, czasem ocierające się o trywialność. Zapominano, że w XVIII wieku żywa była teoria afektów. Panował pogląd, że„sztuka może być pojmowana jako naśladownictwo leżących poza nią podmiotów” i dopiero wyemancypowanie się muzyki jako sztuki autonomicznej spowodowało szerzenie się „pogardy” dla malarstwa dźwiękowego. Głosy krytyki padały zwłaszcza w drugiej połowie XIX wieku, przyczyniając się w znacznej mierze do umniejszania znaczenia Telemanna, a w rezultacie do zapomnienia jego dorobku.

Telemann 6

Nieprzychylne opinie zrewidowano na przełomie XIX i XX wieku. Pozycja, jaką dziś zajmuje Georg Philipp Telemann w historiografii muzycznej oraz praktyce koncertowej wprawdzie nadal ustępuje tej, jaką zapewnili sobie już dawno dwaj wspomniani mistrzowie baroku muzycznego, J.S. Bach i G.F. Haendel, nie dzieli go jednak od nich utrwalona przez ponad sto pięćdziesiąt lat jakościowa przepaść. Ogólny rozkwit zainteresowania muzyką „dawną” po drugiej wojnie światowej – w tym pojęciu mieści się muzyka G. Ph. Telemanna – spowodował powstanie wielu zespołów muzyki „dawnej” i dał silny impuls dla muzykologicznych poszukiwań i badań, a w rezultacie dla nowych edycji dzieł komunikatywnego kompozytora.  W Polsce pozostała nieco w tyle edycja publikacji, których zadaniem jest upowszechnienie wiedzy o kompozytorze i jego dziele. Jest to o tyle zaskakujące, że biografia kompozytora zawiera ważny dla nas epizod, a kompozycje Telemanna w wielu wypadkach odwołują się do muzyki polskiej.  Kompozytor kilkakrotnie zmieniał miejsce swej aktywności (Lipsk 1701-1705, Żary 1705-1708, Eisenach 1708-1712, Frankfurt n/M `1712-1721, Hamburg 1721-1767). 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART