GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKoncert podszyty entuzjazmem
Strona 1 z 2
Poznańska Akademia Muzyczna zaprosiła na koncert symfoniczny w wykonaniu własnej orkiestry, grającej na filharmonicznym poziomie europejskim, z solistami będącymi profesorami tej Uczelni. Taka w Poznaniu jest tradycja. Niegdyś, nie przerywając kariery mieli tutaj swe klasy śpiewu Antonina Kawecka, Irena Winiarska, Krystyna Pakulska, Stanisław Romański, Albin Fechner, Henryk Łukaszek, że wspomnę tylko najwybitniejszych.
Teraz finalizując swój bogaty dorobek wokalny młodzieńczą arię Ach! Perfido Ludwiga van Beethovena zaśpiewała Barbara Kubiak. Po przedwojennych poznańskich gwiazdach operowych Irenie Cywińskiej, Marii Bojar-Przemienieckiej, Stani Zawadzkiej, a powojennych Antoninie Kaweckiej, Alicji Dankowskiej i Krystynie Kujawińskiej jest to jedyny sopran dramatyczny, który dzieło to wykonuje po mistrzowsku, imponując w piano i zachwycając w forte swego pięknego głosu. Zaśpiewanie Ach ! Perfido tak doskonale, stanowiło wręcz artystyczny obowiązek tej wybitnej śpiewaczki i obiecującego pedagoga. Wywiązała się z tego imponująco.
Cztery sonety miłosne Tadeusza Bairda wykonał Jarosław Bręk. Zaśpiewał doskonale, kontynuując interpretacje tego dzieła po legendarnych już kreacjach Andrzeja Hiolskiego i Jerzego Artysza (nota bene profesora i artystycznego mentora Bręka). Ale uczeń Mistrza, sam zresztą podejmujący działalność pedagogiczną, dołożył do świetności wykonania tego utworu piękne brzmienie swego basowo-barytonowego głosu. Sobie samemu mam za złe, że nie skłoniłem tego wspaniałego śpiewaka do podjęcia repertuaru operowego na scenie poznańskiego Teatru Wielkiego, kiedy mogłem i miałem na to wpływ. Próbowałem, ale wówczas bez skutku. Ciekawe, czy teraz chociaż w tej kwestii znajdą się kontynuatorzy mojego zaniedbania.
Słowo o muzyce wygłosił prorektor Uczelni dr hab. Mikołaj Rykowski. Zrobił to kompetentnie, konkretnie, w sposób zwarty i klarowny, dając przykład dobrego muzycznego komentarza na poziomie uniwersyteckim.
Mój entuzjazm tonowała nieobecność (poza Jakubem Chrenowiczem) licznych pedagogów dyrygentury, których zatrudnia poznańska Akademia. Postuluję, aby wpisać im w zakresy obowiązków dawanie przykładu studiującej młodzieży swą obecnością, zwłaszcza gdy zjawia się przy pulpicie dyrygenckim kilkakrotnie doskonalszy od nich mistrz batuty. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |