opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Chopinowska trampolina

Będę tu pisać o jednej z płyt z „czerwonej serii” Narodowego Instytutu Fryderyka, która zawiera „Muzykę Czasów Chopina”, ale sprawa jest ważna, ma znaczenie i większy zasięg. Bo przecież nie wszystkie utwory powstające w tej epoce czyli w XIX-wieku, zyskały uznanie słuchaczy, część z nich została zapomniana – słusznie, albo niesłusznie – a część po prostu zaginęła. Młyny historii muzyki nie działają sprawiedliwie, zaś wykonawcy i słuchacze poruszają się zwykle w obrębie repertuaru znanego i sprawdzonego, a więc ogarniają tylko niewielki wycinek tego dorobku. Ktoś kto chce przełamać te ograniczenia, wyjść poza wygodne granice i znaleźć trochę „piękna utraconego” jak pisze autor projektu tej serii Stanisław Leszczyński, dokonuje wspaniałego czynu kulturowego, poszerza nasze horyzonty, otwiera równoległe światy, w których jest wiele wartości. Tak właśnie jest z „czerwoną serią” krążków NIFC. 

 

 CD Giusiano Schelley 2

 

Instytut mógłby przecież skupić się tylko na skarbnicy kompozycji Chopina, która choć pokaźna i przebogata, daje się zamknąć w jednym pudełku, tymczasem w nieustannie poszerzanej ofercie nagraniowej znajdujemy coraz więcej dzieł innych twórców, dla których Chopin był jakimś odniesieniem, wzorem, albo tylko równolatkiem. Tym samym daje się szansę poznania bogactwa artystycznej inwencji, która może nie wytrzymuje konkurencji z absolutnie uniwersalną i ponadczasową spuścizną Fryderyka, ale może również dostarczyć wielkich przeżyć estetycznych i emocjonalnych. Jest to zarazem świadoma kreacja, by wywindować na skali uznania i podziwu twórców jakoś Chopinowi bliskich, by oni także mogli wejść na tę samą trampolinę, z której skakał ON. Tak jest właśnie z płytą zawierającą kompozycje Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego (1807-1867). Trzy lata starszy od Chopina, który przeżył swego kolegę ze studiów u Józefa Elsnera o 18 lat, pozostawił ciekawy dorobek, w którym odbija się nie tylko epoka, ale także panujące wówczas ideały artystyczne i konwencje, wreszcie sam Fryderyk. To prawda, że jest to twórczość powstająca niejako „w cieniu geniuszu Chopina”, ale życzyć by należało innym artystom – wówczas i dziś – by mogli się ogrzać w cieple takiej niezwykłej osobowości. Często przytacza się opinię, jakże trafną, wystawioną przez Elsnera dwom studentom Szkoły Głównej Muzyki. W 1827 roku. Profesor w raporcie o postępach uczniów napisał – przy Dobrzyńskim „zdolność niepospolita”, zaś przy Chopinie, rok później – „szczególna zdolność, geniusz muzyczny”. Na płycie mamy zatem młodzieńczy Koncert fortepianowy As-dur, który powstał wcześniej niż Chopinowski f-moll, ale nigdy w XIX-wieku nie został wykonany. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART