opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

95 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Nieznane listy Grzegorza Fitelberga w archiwach wiedeńskich.

 

List pierwszy

 

Jeszcze przed wybuchem I. Wojny Światowej, a potem - w okresie międzywojennym - Fitelberg przez wiele lat kierował Filharmonią Warszawską.Następnie, od roku 1935, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie3, W tym, prawie że trzy dekady trwającym okresie, Fitelberg dał się poznać jako niestrudzony orędownik wprowadzania do repertuaru koncertowego najnowszych dzieł najwybitniejszych europejskich kompozytorów współczesnych tamtych lat. Między innymi I. Strawińskiego, M. Ravela, A. Schönberga, A. Honeggera, B. Bartóka, E. Kreneka. Do odbioru ich muzyki nieprzygotowana była mentalnie zarówno polska publiczność jak i konserwatywnie nastawiona grupa warszawskich recenzentów. Działalność Fitelberga była więc ostro krytykowana. Ale wielki dyrygent chętnie „wbijał kij w mrowisko” i konsekwentnie realizował swoją ideę. Zaś obelgi, nierzadko wręcz inwektywy, jakimi obrzucano jego osobę, a przede wszystkim prezentowane utwory wspomnianych powyżej twórców, nie zrażały go absolutnie.

 

Oto kilka cytatów z warszawskiej prasy okresu międzywojennego:4

- o „I. Koncercie fortepianowym” Beli Bartóka – Poza karkołomną spekulacją rytmicznymi dziwactwami ... nie znajdziesz jednego istotnie muzycznego brzmienia ... kakofonia walczy o lepsze z barbarzyńskim cudactwem strzępów motywicznych. 

- o „Historii żołnierza” Igora Strawińskiego - który: ... taką rozwinął pomysłowość kakofoniczną, że diabeł ...nie dał rady i omal od tej muzyki nie skonał.

- o „Koncertinie na fortepian” Arthura Honeggera - który: ... niewątpliwie ciężko zachorował na niebezpieczną manię piekielnie hałaśliwej kakofonii. 

- o „Symfonii kameralnej” Arnolda Schönberga napisano, że to ...  utwór niezmiernej długości, a w najwyższym stopniu kakofoniczny. 

To ostatnie słowo przewija się więc bardzo często w tekstach recenzji, stanowiąc w rezultacie rodzaj symbolu generalnej opinii polskich krytyków muzycznych na temat nowej muzyki tamtych lat. Ich poglądy manifestuje ta oto, zamieszczona w Gazecie Polskiej, „sentencja”: ... paczka Semitów francuskich, łącznie z niemieckimi i polskimi miała przynieść nam wolność w dziedzinie muzyki. I cóż przyniosła? Upadek, deprawację i zniechęcenie. Jeszcze za życia odejdą w niepamięć Schönbergowie, Weille i Kreneki, zginie Milhaud, jak tylko ustanie sztuczne, przez wydawców i impresariów narzucanie ich „muzyki”.5

W tym kontekście, „dostało się” też wielkiemu Albanowi Bergowi, po wykonaniu, pod dyrekcją Fitelberga, jego „Trzech utworów na orkiestrę” op. 6, uznanych przez warszawskiego reenzenta za: „straszydło dźwiękowe, przy którym utwory Karola Szymanowskiego brzmią jak wielkanocny baranek boży naprzeciw bestii jakiejś apokaliptycznej6.  

Potwierdzeniem tezy, że opinie konserwatywnych krytyków polskich nigdy Fitelberga nie zniechęciły, jest jego list do Albana Berga: 

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART