opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 wrzesień 2022       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

35 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Katarzyna Wielka u Katarzyny Aleksandryjskiej

A to za sprawą Józefa Kozłowskiego, nadwornego kompozytora tej pierwszej, którego Requiem es-moll op. 14 dano 6 sierpnia w kazimierskim kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej na inaugurację XVI Festiwalu Muzyki Polskiej, który na przekór Sarscov 2 doszedł jednak do skutku, choć w formule skróconej do czterech dni. Większość melomanów zna muzykę tego autora, najczęściej wszakże tego sobie nie uświadamiając. A mianowicie dzięki Piotrowi Czajkowskiego, który na zakończenie sceny balu w połowie swojej Damy pikowej zacytował jego polonez Rozbrzmiewa grom zwycięstwa. Na przeciąg stu lat stał się on hymnem imperium, a intonują go zebrani na powitanie przybywającej carycy, która mogła ukazać się jedynie pod tą postacią, albowiem obowiązywał zakaz przedstawiania na scenie osób z panującego domu Romanowów. Samo Requiem skomponowane zostało na śmierć Stanisława Augusta Poniatowskiego i odegrane podczas uroczystości żałobnych 25 lutego 1798 roku.

 

Muzyka polska 1

 

W pierwszej połowie XIX wieku cieszyło się znaczną popularnością nie tylko w Rosji i w Polsce, ale i w Niemczech, przy czym ówczesnym obyczajem niektóre jego ogniwa zastępowane były tymi z Mszy żałobnej c-moll Luigi Cherubiniego. Pięć lat temu przypomniano je na zakończenie XXXVII Starosądeckiego Festiwalu Muzycznego w wykonaniu muzyków Capellae Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. Jest to zgrabny utwór o nieskomplikowanej fakturze w partii chóralnej (na próżno by szukać zwyczajowej fugi w Sanctus), zgodnie z duchem klasycyzmu nieprzekraczający granic decorum, czyli stosowności. Pewien powiew retorycznej grozy pojawia się jedynie na początku sekwencji Dies irae, z kotłami w tle i puzonami, a przywołującej wizję Sądu Ostatecznego. W przeważającej mierze wypełniają go arie (po dwie basowe: Tuba mirum Confutatis maledictis oraz sopranowe: Judex ergo Benedictus) oraz ansamble, w których dołączają mezzosopran i drugi sopran, a inicjowane najczęściej przez tenora. Jak na czas swego powstania odznaczają się one już zgoła belcantowymi znamionami prowadzenia głosów, w którym ważną rolę odgrywa kantylena. Wykorzystana w Requiem jedna z najmroczniejszych tonacji, jaką jest es-moll, stanowi prawdopodobnie muzyczny monogram inicjału pierwszego imienia królewskiego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART