GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGdyby Verdi nie napisał więcej ani jednej opery?...
Strona 9 z 9
Ale czy mogło być inaczej, jeśli młody twórca nie chciał pozostać niezrozumiany i w rezultacie odrzucony? Były to czasy dyktatu w teatrach operowych śpiewaków, stąd musiał uwzględniać możliwości głosowe konkretnych wykonawców. Na przykład do kolejnych wystawień Oberta Verdi dokomponowywał numery dostosowane do następnych odtwórców, a także przetransponował tytułową partię z głosu basowego na barytonowy.
We Włoszech nawet w mniejszych miastach działały teatry operowe, a w większych nawet po kilka. Wznowienia dawnych dzieł należały do rzadkości, a więc trzeba było wciąż odnawiać ich repertuar. Powszechną zatem praktyką było powstawanie po kilka opracowań tego samego libretta lub tematyki, a także przenoszenie materiału muzycznego z wcześniejszych utworów do późniejszych. Skądinąd podobnie postępował sam Johann Sebastian Bach, by wywiązać się z obowiązku oprawy muzycznej lipskiego roku liturgicznego. Dwa lata później Achille Graffigna wystawi Eleonore di San Bonifaccio (skomponuje też swojego Cyrulika sewilskiego), a Federico Ricci w następnym roku Corrado D'Altamura, operę o podobnej treści, co Oberto. Tego ostatniego wznowiono w formie koncertowej w Chicago w 1903 roku, a 2 lutego 2018 odbyło się jego estradowe wykonanie we Wrocławiu.
Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |