GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGdyby Verdi nie napisał więcej ani jednej opery?...
Strona 8 z 9
Poza tym w partyturze przeglądają się muzyczne fascynacje młodego Verdiego. Znamionujące styl Belliniego płynne przechodzenie pomiędzy melodycznymi recytatywami a ariosami zaznacza się w partiach Oberta i Leonory, a jej finałowe rondo przypomina też ujęty w taką formę lament tytułowej Lukrecji Borgii Donizettiego, tam nad zwłokami syna, do którego śmierci się przyczyniła, tutaj córki wobec śmierci zapalczywego ojca.
Z kolei gwałtowne i odległe przeskoki interwałowe (pomiędzy dźwiękami o różnej wysokości) charakteryzują wzburzenie emocjonalne postaci, w tym przypadku Leonory, odwołują się jeszcze bardziej wstecz, do praktyk z czasów Mozarta. Nieco manieryczne natomiast wrażenie sprawia schodzenie głosu Oberta przy słowach furor (gniew) i ancor (jeszcze) w tercecie z Leonorą i Cunizą. Za własny wkład Verdiego uznać natomiast należy monumentalizację przebiegu muzycznego (znaczna rola chóru), a także swobodne ukształtowanie pierwszego pojawienia się tytułowego bohatera, zapowiadające już formę monologu. Zarazem jednak słabo jeszcze wykształcony zmysł sceniczny nie podpowiedział mu, by kwartet z drugiego aktu wprowadzić jako concertato czyli wielką scenę zespołową na koniec pierwszego, albowiem środek następnego nie jest dla niego najodpowiedniejszym usytuowaniem.
III
W rezultacie publiczność przyjęła operę nieznanego kompozytora życzliwie (doszło do 13 powtórzeń), krytyka ze znaczną rezerwą, ale muzyczna oficyna Ricordich zdecydowała się na wydanie fortepianowego wyciągu. Wracając do zawartego w tytule pytania: gdyby Verdi nie napisał już niczego więcej (a zanosiło się na to po klęsce następnej opery – Dnia królowania – wystawionej skądinąd we Wrocławiu w 1987 roku), to zostałby zapamiętany jako obiecujący kompozytor, acz niewykraczający poza krąg ogólnie przyjętych norm estetycznych swojej epoki. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |