opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-130.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

55 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Gdyby Verdi nie napisał więcej ani jednej opery?...

Poza tym w partyturze przeglądają się muzyczne fascynacje młodego Verdiego. Znamionujące styl Belliniego płynne przechodzenie pomiędzy melodycznymi recytatywami a ariosami zaznacza się w partiach Oberta i Leonory, a jej finałowe rondo przypomina też ujęty w taką formę lament tytułowej Lukrecji Borgii Donizettiego, tam nad zwłokami syna, do którego śmierci się przyczyniła, tutaj córki wobec śmierci zapalczywego ojca.

 

Bassano del Grappa

 

Z kolei gwałtowne i odległe przeskoki interwałowe (pomiędzy dźwiękami o różnej wysokości) charakteryzują wzburzenie emocjonalne postaci, w tym przypadku Leonory, odwołują się jeszcze bardziej wstecz, do praktyk z czasów Mozarta. Nieco manieryczne natomiast wrażenie sprawia schodzenie głosu Oberta przy słowach furor (gniew) i ancor (jeszcze) w tercecie z Leonorą i Cunizą. Za własny wkład Verdiego uznać natomiast należy monumentalizację przebiegu muzycznego (znaczna rola chóru), a także swobodne ukształtowanie pierwszego pojawienia się tytułowego bohatera, zapowiadające już formę monologu. Zarazem jednak słabo jeszcze wykształcony zmysł sceniczny nie podpowiedział mu, by kwartet z drugiego aktu wprowadzić jako concertato czyli wielką scenę zespołową na koniec pierwszego, albowiem środek następnego nie jest dla niego najodpowiedniejszym usytuowaniem. 

 

III

 

W rezultacie publiczność przyjęła operę nieznanego kompozytora życzliwie (doszło do 13 powtórzeń), krytyka ze znaczną rezerwą, ale muzyczna oficyna Ricordich zdecydowała się na wydanie fortepianowego wyciągu. Wracając do zawartego w tytule pytania: gdyby Verdi nie napisał już niczego więcej (a zanosiło się na to po klęsce następnej opery – Dnia królowania – wystawionej skądinąd we Wrocławiu w 1987 roku), to zostałby zapamiętany jako obiecujący kompozytor, acz niewykraczający poza krąg ogólnie przyjętych norm estetycznych swojej epoki.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART