GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGdyby Verdi nie napisał więcej ani jednej opery?...
Strona 7 z 9
W swoim pierwszym dziele artysta stara się na ogół zawrzeć wszystkie swoje umiejętności i pokazać, na co go stać. Musi zarazem uwzględniać przyzwyczajenia i gusty publiczności, a także krytyki, a co za tym idzie sprostać ich oczekiwaniom, by nie zostać odrzuconym. Jak zatem na tym tle reprezentuje się Oberto? Partytura nie zdradza ręki nowicjusza.
W finale I aktu pojawia się zręcznie przeprowadzony kanon, a niektóre kody, czyli instrumentalne zwieńczenia wokalnych numerów, zawierają zadatki fugata, co świadczy o swobodzie w posługiwaniu się muzycznymi technikami. Ale też nie wyróżnia się szczególną oryginalnością i nie sposób doszukać się w niej nowatora. Młody twórca nie pozwala sobie na jakieś większe ekstrawagancje, a więc odstępstwa od obowiązujących reguł ery belcanta. Jest to typowa opera numerowa, poprzedzona dwuczęściową uwerturą. Składa się na nią piętnaście wokalnych ogniw, wypełnionych ariami, duetami i ansamblami. Arie zwyczajowo dzielą się na nastrojowe kawatyny i popisowe cabaletty (w tenorowej pojawia się b' zwane wysokim). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |