GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPieśń o pikselach
Strona 1 z 2
Gdyby do baletu Romana Palestra Pieśń o Ziemi przykładać tę samą miarę co np. do Halki Moniuszki, to inscenizacja, jaka miała miejsce w Operze na Zamku w Szczecinie byłaby oprotestowana przez operowych purystów. W oryginale na spektakl składają się trzy obrazy – Sobótka, Wesele i Dożynki. Przedstawienie nie ma jakiejś konsekwentnej fabuły, ale obrazy łączy para młodych włościan, która poznaje się podczas sobótkowych obrzędów, ma zaślubiny i następnie zbiera plony.
Muzyka stworzona przez Palestra zawiera typowe polskie tańce, pieśni, popularne ludowe melodie w modernistycznej stylizacji zbliżonej do warsztatu, jakim posługiwał się np. Karol Szymanowski w swoich Harnasiach czy Pieśniach Kurpiowskich. W ogóle w instrumentacji partii orkiestrowej i podejściu do tematów folklorystycznych widać temperament i ducha niemal Harnasiowego, choć materiałem wykorzystanym przez kompozytora nie jest muzyczna kultura Podhala, ale Mazowsza, Kujaw i terenów nizinnych.
Rytmy mazurka, oberka, poloneza przewijają się nieustannie. Uważny słuchacz rozpozna np. melodię popularnej pieśni: A jak będzie słońce i pogoda. Pójdziemy se, Maryś, do ogroda, z repertuaru Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze. I tutaj warto zauważyć, że balet powstał nie na tak zwane zamówienie społeczne w czasach socrealizmu, gdzie korzystanie z motywów ludowych stało się niemal obowiązkiem, ale dużo wcześniej, jeszcze przed wojną. Dzieło Romana Palestra było nagradzane w kraju i za granicą, a wystawiano je w Polsce także po wojnie, choć samo nazwisko kompozytora z uwagi na jego pracę w rozgłośni polskiej Radia Wolna Europa przez długi czas było objęte zapisem cenzorskim. Dobrze więc się stało, że przypomniano utwór także niedawno w Szczecinie. Orkiestra tamtejszej opery pod batutą Jerzego Wołosiuka zagrała niełatwą muzykę o współczesnym rodowodzie w pełni zadowalająco, ale to co ukazał na scenie choreograf i autor inscenizacji Paolo Mangiola całkowicie przekreśliło zamysł twórcy baletu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |