opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 lipiec 2021       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Trzeba tego chcieć, ale nie tylko...

W latach sześćdziesiątych Danuta Baduszkowa często reżyserowała w Poznaniu. Cieszyłem się już wtedy przyjaźnią najpierw z jej urodziwą córką, moją rówieśniczką, a później, kiedy Dorota zaczęła studiować geografię pozostałem w wieloletniej, jakże cennej zażyłości z Matką, wybitną reżyserką, charyzmatyczną dyrektorką, niepospolitą osobowością, a przede wszystkim budowniczym Teatru Muzycznego w Gdyni.

 

Kiedyś u mnie na Winogradach po kolejnym pracowitym dniu (Ona w Operze, a ja na Wydziale Prawa) w atmosferze swobodnej wymiany zdań rozbawiony powiedziałem: „Wiesz Danusiu, ten asystent Satanowskiego chce podobno zostać dyrektorem Opery!”. Baduszkowa natychmiast spoważniała, odsunęła na bok to, co miała w kieliszku i zawyrokowała: „Zapamiętaj sobie na całe życie; aby zostać dyrektorem teatru trzeba przede wszystkim tego chcieć! Weź to więc pod uwagę, kiedy będziesz podejmował taki zamiar”. Nie miałem wtedy takiego zamiaru. Po wygraniu konkursu krasomówczego planowałem przecież zostać adwokatem. Ale zapamiętałem! Po latach rozmyślając nad tym wszystkim, kiedy stanął przede mną problem kierowania teatrem, doszedłem do fundamentalnego wniosku, że „chcieć” – to jednak nie wszystko.

 

Wśród bogatej i barwnej palety dyrektorów operowych w Polsce i na świecie byli i są posiadacze niezliczonej ilości wyuczonych profesji: prawnicy, ekonomiści, kompozytorzy, śpiewacy, reżyserzy, tancerze, muzykolodzy, bankierzy, archiwiści, kupcy, a nawet jeden inżynier kolejowy. Kwalifikacji dyrektora opery nie można zdobyć w drodze ukończenia odpowiedniego fakultetu, bo takiego po prostu nie ma. Tej profesji trzeba nauczyć się samemu. Najlepiej w drodze uważnego podglądania Mistrzów, odpowiedniej praktyki w teatrze, poznawania zasad funkcjonowania skomplikowanej machiny teatralnej, począwszy od kilkudziesięciu profesji artystycznych, równie wielu rzemiosł teatralnych, specjalistycznych pracowni, problemów finansowych, administracyjnych, a zwłaszcza organizacji pracy artystycznej, redagowania i wydawania programów teatralnych, różnorodnych kontaktów z widzami oraz zgłębiania trudnej do rozpoznania mentalności i zbiorowej psychiki kilkusetosobowej załogi ludzi opery. Właśnie ludzi opery, tak identyfikowanej grupy społecznej, z której powinien najlepiej wywodzić się przyszły dyrektor opery, w niej wychowany i tkwiący, po opanowaniu sążnistego zestawu umiejętności, a nie stykający się z tym wszystkim po raz pierwszy, dopiero po wywalczeniu upragnionej nominacji.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART