GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTrzeba tego chcieć, ale nie tylko...
Strona 2 z 2
Tkwiąc w tej profesji od kilkudziesięciu lat dawno wyzbyłem się jakichkolwiek wątpliwości, czy kobiety mogą podołać trudnym zadaniom i obowiązkom operowego dyrektora. Mogą i niejednokrotnie czyniły to w stopniu zawstydzającym wielu nawet renomowanych dyrektorów płci męskiej. Choćby Janina Korolewicz-Waydowa dwukrotnie w dawnej Operze Warszawskiej, Mary Garden (również dwukrotnie), Carol Fox i Adris Krainik w Civic Opera w Chicago, Kirsten Flagstad w Norweskiej Operze Narodowej w Oslo i Gundula Janowitz w austriackiej Operze w Grazu.
W Polsce w drugiej połowie XX wieku oprócz wybitnej i legendarnej Danuty Baduszkowej teatrami muzycznymi z sukcesami kierowały Barbara Kostrzewska (Warszawa, Lublin Wrocław), Stanisława Stanisławska (Operetka Warszawska) i Beata Artemska (Wrocław). W Krakowie i Wrocławiu po Ewie Michnik pozostało wprawdzie mniej legendy, ale za to więcej profesjonalizmu, dyscypliny, konsekwencji, porządku, dbałości o dobrą organizację pracy artystycznej, tournée zagranicznych, spektakli plenerowych z kilkutysięcznymi tłumami widzów, nagrań i urody wyremontowanego zabytkowego gmachu Opery. W obecnej panoramie polskiej sztuki operowej z niesłabnąca nadzieją spoglądamy na poczynania Alicji Węgorzewskiej w Warszawskiej Operze Kameralnej i Ewy Iżykowskiej w Operze w Białymstoku.
Wszystkie one, te dawniejsze i dzisiejsze, zanim stanęły do rządzenia najpierw śpiewały, reżyserowały, dyrygowały, tańczyły, zajmowały się impresariatem, głęboko tkwiły w operowej problematyce, zwykle od dziecka, a poprzez późniejszą edukację, zdobywanie umiejętności i doświadczeń aż do momentu, kiedy wreszcie spełniły koronny warunek Baduszkowej: „Aby zostać dyrektorem teatru, trzeba tego chcieć”.
Ze swej strony sugeruję skromnie stawiać ten warunek „chcenia” dopiero na końcu sążnistej wyliczanki dyrektorskich kwalifikacji, a nie na początku. Dotyczy to zresztą zarówno kobiet jak i mężczyzn!
Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |