GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie dzieła Ryszarda Wagnera (12)
Strona 14 z 14
Jak pięknie splatają się w tym motywie grające w niskim rejestrze waltornie, wiolonczele, kontrabasy i fagoty. Wyraziście brzmi, wlokący się ciężko i leniwie w niskich rejestrach orkiestry, motyw smoka Fafnera, splata się on z motywem czarodziejskiego pierścienia i złota. W ostatniej scenie trzeciego aktu, kiedy Zygfryd przekracza płomienny krąg muzyka w fantastyczny sposób stapia się z panującym w tym miejscu nastrojem.
Najpierw pojawia się motyw Brunhildy, jej snu i przebudzenia, po chwili jaka potrzebna jest Zygfrydowi na rozcięcie zbroi i zdjęcie hełmu z jej głowy, rozlega się motyw pozdrowienia świata, które śle obudzona walkiria. I już wybucha pełną siłą wielka miłość Brunhildy i Zygfryda, tutaj splatają się i nawzajem przenikają pełne tkliwości i namiętności motywy zawiązywania się miłości, miłosnego zmieszania, ukojenia, zachwytu i oddania.
W tym fragmencie najpełniej widać doświadczenia Wagnera wyniesione z pracy nad Tristanem. Brunhilda usiłuje się jeszcze bronić przed ogarniającą ją miłością. W końcu jednak i w niej rozpalają się zmysły, w miłosnej ekstazie śpiewa Śmiejąc się chcę cię kochać, ze śmiechem trwam w zachwycie. Szczęśliwa Brunhilda, mając w tle muzykę wywiedzioną z motywów miłosnego połączenia się z Zygfrydem, w imię miłości wyrzeka się związków w bogami i Walhallą. To już zapowiedź Zmierzchu bogów. Przed nami ostatni wieczór. Nic nie jest już w stanie odwrócić biegu tragicznych wydarzeń. Adam Czopek |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |