GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie dzieła Ryszarda Wagnera (12)
Strona 12 z 14
Przed nim jeszcze tylko proces tworzenia muzyki do Zmierzchu bogów i Parsifala, ostatniego dzieła będącego ukoronowaniem jego artystycznej drogi i najpełniejszym spełnieniem jego muzycznych idei. Wyrazistą sugestywność muzyki tej części Pierścienia poznajemy już w orkiestrowym wstępie do pierwszego aktu. Na tle nisko strojonego kotła przykro brzmiące tercje fagotu malują bezsilność Mimego usiłującego wykuć miecz ze strzaskanego Nothunga.
Zaraz po tym pojawia się znany ze Złota Renu rytm kowalskich młotów, wreszcie jasna melodia rogu Zygfryda kończy wstęp. Szybko rozpoznajemy, że niemal każde poruszenie osób znajdujących się na scenie ilustrował Wagner niezwykle plastyczną muzyką niezgrabny chód Mimego, potężne ociężałe kroki Fafnera, radość życia i wdzięk poruszania się Zygfryda. Pełen przykrych zgrzytliwych dźwięków jest dialog Alberyka i Wotana w II akcie.
Z równym mistrzostwem obrazował tutaj kompozytor wszelkie zjawiska natury. Moment kucia miecza przez Zygfryda (finał I aktu) jest zarazem mistrzowskim obrazem zjawisk towarzyszących pracy kowala; buchają płomienie, odgłos uderzania młotem przerywają lecące w świat snopy iskier i syk zanurzanego w wodę rozgrzanego metalu. Zachwyt młodego bohatera nad pięknem natury barwnie maluje słynny „szmer lasu”, zwany „melodią natury” (druga scena II aktu) przepojony jest on delikatnym śpiewem ptaków, łagodnym szumem i świeżością leśnych powiewów – „las mówi głosem Ptaszka”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |