GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie dzieła Ryszarda Wagnera (12)
Strona 11 z 14
Zygfryd zdobywając pierścień, na którym ciąży klątwa rzucona przez Alberyka władcę Nibelheimu, staje się obiektem pożądania nie tylko Mimego, którego zresztą zaraz pozbawia życia, ale przede wszystkim Alberyka, który zrobi wszystko żeby odzyskać pierścień dający nieograniczoną władzę. Młodego bohatera czeka taki sam los jaki był udziałem jego ojca Zygmunda.
Zginie od zdradzieckiego ciosu sztyletu, zanim to jednak nastąpi przeżyje największą miłość do jakiej zdolny jest człowiek. Miłość zawładnie nim bez reszty. Czyżby następca Tristana? Partytura tej części Pierścienia, będąca kolejnym krokiem do przodu w osiąganiu jedności słowa, obrazu i muzyki, uderza nie tylko wyszukaną ilustracyjnością i symfonicznym rozmachem, ale również inną – bardziej subtelną – kolorystyką i przejrzystością brzmienia.
W tym miejscu należy jednak przyznać, w części, rację tezie, że baśniowość wątków akcji Zygfryda stanowiła dla Wagnera źródło inspiracji muzycznej. Nie wolno też zapomnieć, że drugim źródłem muzycznej inspiracji całej tetralogii, trzeciej części szczególnie, była natura. Wszystkie te czynniki razem wzięte stanowią o płynności dramaturgicznej każdej ze scen. Nie bez znaczenia jest fakt, że w przerwie jaką zrobił Wagner podczas komponowania trzeciej części tetralogii powstały Tristan i Izolda oraz Śpiewacy norymberscy, będące jego szczytowymi osiągnięciami. To dlatego muzyka Zygfryda odbierana jest dzisiaj jako apogeum symfonicznej wyobraźni Wagnera. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |