GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWszystkie opery Ryszarda Wagnera (7)
Strona 14 z 19
Na szczęście o miłości dwojga młodych ludzi dowiaduje się przypadkiem Hans Sachs, również skrycie kochający Ewę (no proszę jakie dziewczyna miała powodzenie). Wiedząc że Ewa wzajemnością darzy jedynie Waltera, Sachs szlachetnie rezygnuje ze swoich uczuć. Na dodatek widząc autentyczne uczucie jakie łączy Ewę i Waltera opracowuje sprytny fortel dzięki któremu Walter może stanąć do konkursu.
To jedyna okazja by swoją piękną pieśnią mógł zdobyć pierwszą nagrodę i rękę ukochanej Ewy, serce zdobył już wcześniej. Cała akcja i wszelkie perypetie jej bohaterów zostały umiejętnie wplecione w barwne historyczne tło i zwyczaje niemieckiego mieszczaństwa. Bo Śpiewacy są zarazem bogatym studium niemieckiej kultury mieszczańskiej, jej bogatych tradycji i korzeni, tyle, że ukazanych z lekkim dystansem w nieco krzywym zwierciadle.
Prześledźmy teraz najbardziej istotne fragmenty bogatej partytury utrzymanej przeważnie w jasnej tonacji durowej. Pierwszy akt otwiera, jak już wspomniałem, tradycyjna uwertura mająca cechy poematu symfonicznego, w którym jest zarys motywów całego dzieła. Mistrzowie – śpiewacy kroczą w uroczystym pochodzie niosąc „leges tabulaturae”, oraz starodawne prawa poetyckiej formy. Za niesioną w tym marszu chorągwią z wizerunkiem króla Dawida idzie Hans Sachs, jedyna ze wszystkich mistrzów postać popularna wśród ludu. – to fragment komentarza jaki do uwertury napisał Wagner. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |