opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

39 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Don Giovanni” w Opéra Saint-Etienne

Całą przestrzeń wypełnia jednorodna scenografia (autorstwa Philipine Ordinaire) przywołująca podejrzaną i niebezpieczną dzielnicę, przedstawioną tutaj za pomocą widoku na kilka obskurnych filarów, podtrzymujących fragment jakiejś zaniedbanej, betonowej i obrośniętej chwastami estakady, odgrodzonej zardzewiałym okratowaniem. Po lewej stronie sceny wznoszą się schody, na których już podczas uwertury pojawia się przykryta złotą peleryną kukła Komandora, po prawej zaś znajduje się kanapa i mały stolik. W głębi widnieje jeszcze latarnia, a w drugim akcie dostrzegamy także kabinę telefoniczną. Na ścianie zostały umieszczone ekrany telewizyjne, na których wyświetlane są na okrągło bieżące informacje lub reklamy niezdrowej żywności, seksownej bielizny, perfum. Niekiedy pojawia się także ogłoszenie zapowiadające recital Donny Elviry czy plakat polityczny Komandora. Tę nawiązującą do wynaturzeń i zagrożeń współczesnego społeczeństwa, pogrążoną w półmroku rzeczywistość sceniczną często „zamiatają” zimne, wzniecające poczucie niepokoju i zagrożenia wiązki światła.

 

Don Giovanni,Saint-Etienne 3

 

Zresztą owo zagrożenie staje już się realne na początku przedstawienia, w scenie, w której młoda i elegancka dziewczyna (jak się później okazuje - niema pokojówka Elviry) pada ofiarą agresji seksualnej ze strony dwóch zbirów i ich filmującej całe zajście telefonem komórkowym wspólniczki. Albowiem w obrazie Laurenta Delverta nie ma nawet cienia erotyki, którą świadomie zastępuje pozbawiony uczuć seks. I nawet jeśli w tercecie masek solistom towarzyszą wydobyte z mroku pełnym światłem (to jedyny taki moment w tym przedstawieniu) trzy roznegliżowane i noszące tylko stringi statystki-tancerki, to przecież ich lubieżne gesty również nie mają w sobie niczego z mogącej wzniecić jakiekolwiek emocje zmysłowości. Skórzane kurtki, podkoszulki czy adidasy (autor kostiumów Frédéric Linares) mają nadać całej wizji współczesny aspekt - do którego zresztą nie bardzo pasują pojawiające się w różnych momentach staromodne suknie - ale przecież uwspółcześnianie akcji nie musi oznaczać pozbawienia dzieła Mozarta wymiaru opery buffa, jak to w tym przypadku niestety ma miejsce. Tym bardziej, że ta reżyserska koncepcja nie idzie w parze z zajmująco prowadzoną narracją dramaturgiczną. Instynktu dramatycznego, dynamiki, podskórnego pulsu, czyli po prostu życia, brakuje w zbyt powściągliwej, wręcz statycznej i prowadzonej w zbyt wolnych tempach interpretacji Giuseppe Grazioliego, pod którego batutą Orkiestra Symfoniczna Saint-Etienne Loire brzmi ciężko, monotonnie i bezbarwnie. Brak napięcia i jednolitych myśli muzycznych czy kreślonego wyrazistymi liniami planu energetycznego pozbawiają tę muzykę wyrazowej prawdy i mozartowskiego wdzięku.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART