GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGwiazdy łaskawe dla polskich kompozytorów
Strona 5 z 8
ZESPOŁY KAMERALNE
Inaczej niż z pianistami postąpiło jury pracujące pod przewodnictwem Andrzeja Tatarskiego przesłuchujące kandydatów w kategorii zespoły kameralne. Tutaj do II etapu, będącego zarazem finałem zakwalifikowano 15 zespołów z 23. Ważną myśl przedstawił na wstępie szef jurorów. Zwrócił uwagę, że także zespoły nie zakwalifikowane do finału dokonały ważnego dzieła. Wyszukały nuty zapomnianych lub rzadko wykonywanych utworów, nauczyły się ich i teraz mając je w swoim repertuarze mogą grać na koncertach, wprowadzać je w życie koncertowe, a takie były właśnie założenia Konkursu.
Skupimy się więc na razie na zespołach, które odpadły po I Etapie, bo ich trud nie poszedł na marne. Arteria String Quartet złożony z czterech młodych instrumentalistek, które doskonaliły swój fach w Królewskim Konserwatorium w Brukseli, zagrał w sposób interesujący, choć może zbyt nieśmiało I Kwartet smyczkowy Stanisława Moniuszki, a także ciekawy po względem muzycznym Kwartet Stefana Kisielewskiego. Duet dwóch Katarzyn – Bąkowskiej (skrzypce) i Nowaczewskiej-Manthey (fortepian) w postromantycznych Mazurkach Romana Statkowskiego, Caprice Zygmunta Noskowskiego, Walcu D-dur Leopolda Godowskiego i Burlesce Artura Malawskiego wykazały sporo pomysłowości, choć nieco mniej prezyzji. Duo Arae, w którym grała Renata Guzik na flecie i Sławomir Kokosza na fortepianie zagrało może zbyt obojętnie bardzo wartościową neoklasyczną zakończoną Krakowiakiem Sonatę fletową Bolesława Woytowicza i dosyć zagadkowe Intermezzo Piotra Perkowskiego być może sięgające do motywów japońskich. Reprezentujący średnią szkołę muzyczną w Sanoku duet pianistów grających na cztery ręce – Bartosz Jarosz i Mateusz Putyra – zaskoczył zagranymi z pamięci, kiedy wszyscy korzystali z nut Melodiami ukraińskimi Zygmunta Noskowskiego oraz skomponowanym w stylu brillant Rondem alla polacca Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |