GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGwiazdy łaskawe dla polskich kompozytorów
Strona 3 z 8
O Rozalii Kierc, która wciąż jeszcze kształci się w Akademii Muzycznej w klasie fortepianu, ale także dyrygentury, można powiedzieć, że potrafiła się zmierzyć, mimo niewielkiej dłoni, jak na pianistkę z trudnymi utworami, jak Krąg kwintowy Andrzeja Panufnika, Metopy Szymanowskiego czy II Sonata fortepianowa Grażyny Bacewicz. Zaledwie poprawnie zagrała Etiudę F-dur Chopina Ewelina Panocha, która jest solistką, akompaniatorką i pedagogiem. W jej repertuarze także znalazł się Krąg kwintowy Panufnika i wcale niełatwe Etiudy Szymanowskiego i Bacewiczówny. Jej fortepian pięknie zaśpiewał w Nokturnie Paderewskiego. Ogromną muzykalność wykazała Anna Szałucka. Ciekawie zagrała Humoreski koncertowe Paderewskiego i dynamiczny Tryptyk góralski Artura Malawskiego, ale w Etiudzie a-moll Chopina trafił jej się przykry błąd. Wreszcie Daniel Ziomko, który wspaniale w II etapie wykonał XII Wariacji b-moll Karola Szymanowskiego, bardzo śpiewnie grał Melodię Paderewskiego, ale w I etapie Etiudę h-moll Chopina zagrał na tyle nieciekawie, i zapewne w Konkursie Chopinowskim nie miałby wielkich szans. Do przesłuchań finałowych, gdzie pianiści wykonywali utwory z orkiestrą dopuszczono 8 kandydatów, ale w grupie nagrodzonych znalazło się tylko 6. Nie poszczęściło się tym razem Erykowi Parchańskiemu, który wykazywał się świetną techniką pianistyczną, choć być może dynamicznie był nieco nerwowy, co objawiało się w mocnym atakowaniu instrumentu w Etiudzie Szymanowskiego. Być może za dużo patosu wprowadził do utworów Paderewskiego, natomiast Mazurki Karola z Atmy wypadły znakomicie. Artysta włączył też do swego repertuaru utwory fortepianowe Stanisława Moniuszki. Drugim pozbawionym nagrody okazał się Adam Piórkowski. Dobrze zagrał Etiudę a-moll Chopina i potrafił bardzo ładnie zróżnicować swoje występy. Narracja muzyczna była u niego naturalna. Może tylko zbyt często posługiwał się staccato. Omawianie nagrodzonych zacznę od laureatów obdarowanych wyróżnieniami. Należy do nich Ivan Shemchuk z Ukrainy, który m.in. studiował pod kierunkiem prof. Jarosława Drzewieckiego. Jemu losowanie wskazało pozycję pierwszą w przesłuchaniach, co na pewno było sporym obciążeniem psychicznym. Jednak na estradzie artysta prezentował się jako tytan fortepianu, co skutowało zbyt dużą energią atakowania klawiatury. Ivana Shemchuka było na konkursie sporo, bo wraz z żoną Aliną Andriuti wystąpił też w duecie fortepianowym na cztery ręce. W części pianistycznej artysta popisał się także delikatnością w wykonaniu Tabakierki muzycznej Ignacego Friedmana, gdzie pojawił się walczyk jakby grany przez pozytywkę. Natomiast Tryptyk góralski Artura Malawskiego przynosił autentyczne „tchnienie gór”. Wyróżnienia otrzymali też Tymoteusz Bies znany już od dawna jako dobry Chopinista, laureat wielu nagród, który na występ z orkiestrą wybrał Koncert fortepianowy Paderewskiego, oraz Michał Dziewior szalenie dojrzały już artystycznie i świetnie przygotowany student katowickiej Akademii w klasie Wojciecha Świtały, także znakomity w Koncercie Paderewskiego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |