opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2023       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

22 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Szwed, Akiki, Grottger… i zdziwienie

Spóźniony na bytomski spektakl Romea i Julii  Gounoda zasiadłem w pierwszym rzędzie balkonu. Było ciemno nie tylko na widowni, ale i na scenie. Siedzący z lewej strony jegomość nachylił się mówiąc: „Witaj potworze!”. Pewnie to jakiś zgrzybiały kolega szkolny z pobliskiego Będzina.

Kiedy wreszcie sceniczne ciemności rozjaśnił żyrandol zwiastując przerwę okazało się, że to Andrzej Szwed, impresario organizujący w latach 70- tych tournee Polskiego Teatru Tańca, w latach 80-tych zagraniczne spektakle Teatru Wielkiego w Łodzi, a potem w ramach promowania śpiewaków kreujący kariery międzynarodowe wielu operowych solistów.

Do Bytomia przyjechał sprawdzić postępy swego podopiecznego kontratenora Michała Sławeckiego, absolwenta klasy śpiewu prof. Artura Stefanowicza. Odkąd zraziłem się poznańskim kontratenorem, najpierw zaangażowanym przeze mnie, aby nie zginął z głodu, a potem buntujący zespół, śpiewający jak wrona po grypie, biegający z donosami do gazet i urzędów oraz wstępujący do różnych partii, aby wzmocnić swą siłę rażenia – straciłem sympatię do tej specjalności wokalnej.

Ale Michał Sławecki od razu zdobył moje uznanie zarówno barwą głosu, jego wolumenem i dobrze opanowaną techniką śpiewu. Mając kompetentnego profesora i profesjonalnego impresaria – daleko zajdzie. Tylko dla czego ten ostatni, po ciemku nazwał mnie potworem?. Widocznie taka jest konkluzja z wieloletniej współpracy utalentowanych agentów z nieustępliwymi dyrektorami. Wracając do spektaklu, jako Julia podobała mi się urodziwa, pięknogłosa i dobrze śpiewająca w języku francuskim Ewelina Szybilska. Równie dobrze spisali się starzy znajomi z okresu współpracy ze mną : Bogdan Kurowski (Laurenty), Zbigniew Wunsch (Kapulet), Maciej Komandera (Tybald) i Włodzimierz Skalski (Gregorio).

W roli Romea wystąpił tenor Song-Jung-Lee. We włoskim Renesansie nie było młodzieńców o urodzie azjatyckiej. Ale siła konwencji operowej sprawia, że piękno śpiewu pozwala zapomnieć o niezgodności koreańskiej urody z konterfektem młodzieńca z Verony. A Song-Jung-Lee śpiewał po prostu pięknie.

Nie podobała mi się reżyseria, a zwłaszcza scena u Ojca Laurentego przypominającego rabina we wnętrzu synagogi. Duety tknęły sceniczną nudą, a całość spektaklu tonęła w ciemnościach, słabo rozświetlana upiornymi slajdami.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART