opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

63 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Gra w planety…

Uniwersum dźwiękowego tego utworu bardzo często dobarwia czelesta, jak sama nazwa wskazuje wywołująca skojarzenie z niebiańskim brzmieniem. A jeśli do tego dodać marimbę, dzwony i harfy, to mamy od czynienia z wyjątkową kolorystyką orkiestrową. Holst posiadł umiejętność wyszukanej instrumentacji, ale w tamtych czasach, jak utrzymywał Mahler w związku z obejrzaną we Lwowie Toską nielubianego przez siebie Pucciniego, byle czeladnik szewski był w tym biegły.

Planety,Fil.Krakowska 2

W znacznym jednak stopniu jest to muzyka pompatyczna, obliczona na zewnętrzną okazałość, pozbawiona głębszej treści, zwłaszcza w odniesieniu do muzycznych portretów Jowisza czy Saturna. W pierwszej części wysłuchaliśmy dwóch koncertujących utworów fortepianowych, o nietypowym wszakże kształcie. Robert Schumann wyczuwał swoisty lęk przed tego rodzaju formy, o czym świadczy powstanie wcześniejszego Koncertu fortepianowego a-moll poprzez dokomponowanie do pierwotnie Fantazji a-moll części wolnej oraz zamykającego ronda.

Planety,Fil.Krakowska 3

Główny temat właściwej części powstałego później Konzertstücku op. 92Roberta Schumanna, a więc intonowany przez orkiestrę i otwierający Allegro appassionato, zawiera szopenowskie reminiscencje z Koncertu f-moll, co stanowi ukłon autora wobec najbardziej cenionego przezeń kompozytora, choć była to sympatia raczej jednostronna. Poprzedza je powolna Introdukcja, odwołująca się do ówczesnego obyczaju rozpoczynania przez pianistę występu improwizacyjnym preludiowaniem.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART