opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 sierpień 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Manru 669-236.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

44 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Orkiestra to zbiorowy obowiązek

Tym razem Sinfonia Iuventus występowała bez solisty. A właściwie jedyną solistką była utytułowana dyrygentka  Monika Zwolińska. Nie był to koncert perfekcyjny, może zaważyła niewielka ilość prób, może predyspozycje kapelmistrzyni, która lubuje się w mocnych brzmieniach, a może tak po prostu wyszło. Gdy materia młodzieżowej orkiestry, która uczy się zbiorowego obowiązku dobrego grania, nałożyła się na materię i psychikę dyrygentki, która przyzwyczajona jest do orkiestr wyuczonych i zdyscyplinowanych, efekt okazał się w pierwszej części, 104 Symfonii Józefa Haydna, dosyć przeciętny, szkolny i pozbawiony elementów kreacji, a w drugiej, gdzie słuchaliśmy 4 Symfonii Piotra Czajkowskiego, dużo lepszy, choć nie bez zastrzeżeń.

Monika Zwolinska

Sinfonia Iuventus ma liczne zalety. Bardzo dobry jest kwintet smyczkowy i tutaj pracę u podstaw widać było w świetnym Scherzo Pizzicato u Czajkowskiego. Wysokie parametry są w składzie dętym drewnianym – klarnecistka Małgorzata Jończyk i fagocista Maksymilian Rogacewicz byli gwiazdami wszystkich solówek. Zofia Przybył mająca władzę nad kotłami to także mocny punkt orkiestry, a nawet za mocny, jeśli wspomnimy 104 Symfonię Haydna. Czy to wina perkusistki? Chyba nie. To rolą dyrygenta jest zrównoważyć brzmienia poszczególnych sekcji, a w tym przypadku wyglądało, że Monika Wolińska chciała wykonać klasyczną, choć późną, Symfonię D-dur, jak dzieło Brahmsa. Pomysł byłby dobry, gdyby utwór poddać nowej instrumentacji, zamiast delikatnych pasaży wzmocnić brzmienie smyczków ostinatami, tremolami i grą detache, podwoić i wzbogacić o synkopowane rytmy sekcję blaszanych dętych, i oczywiście nagromadzić tyle perkusji ile się tylko da. Ale taki „czysty” Haydn wymagał jednak więcej finezji, wiedeńskiego uroku i wdzięku, jak z delikatnej koronki. Tymczasem Symfonia była ciężkawa. Co innego Czajkowski. Tutaj można było zacząć od razu mięsistym forte, i orkiestra tak zaczęła, choć nie wszyscy trafili w odpowiednie dźwięki. Zatrzeć złe wrażenie wywołane na samym początku jest trudno, ale chyba się udało. Wysiłkiem wszystkich członków orkiestry Czwarta Czajkowskiego odzyskała swój nostalgiczno-patetyczny charakter. Dyrygentka wywoływana kilkakrotnie na estradę mądrze powiedziała, że po tej Symfonii już niczego innego grać na bis się nie powinno. I jeszcze zrobiła ukłon pod adresem swego mistrza mentora Jerzego Semkowa, nota bene inicjatora powołania Sinfonii Iuventus, którego małżonka Colette wysłuchała w skupieniu całego koncertu. Jej się podobało, to najważniejsze.

                                                                       Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART