GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTęcza nad Bieczem
Strona 3 z 8
Nie darmo na tych aspektach kompozycyjnych Bibera półtora wieku później wzorował się Niccolò Paganini. Niemniejsze wrażenie wywierały ustępy liryczne jak majestatycznie płynące, nastrojowe Sarabandy z V Sonaty A-dur „Odnalezienie Jezusa w świątyni” czy XIII Sonaty d-moll „Zesłanie Ducha Świętego”.
To także Adagio z VI Sonaty c-moll „Modlitwa Jezusa w Ogrójcu” z obsesyjnie powracającym, ulubionym przez barok zwrotem retorycznym w postaci echa w wykonaniu instrumentów realizujących partię basso continuo. To wielkie dzieło kończy ujęta w formie passacaglii XVI Sonata g-moll „Anioł Stróż”, tym razem na same skrzypce.
W składzie zespołu realizującego basso continuo na teorbie zagrał Jan Čižmař, czeski lutnista, który poprzedniego dnia zaprezentował utwory na instrumenty z tej rodziny. Na dziedzińcu Domu z Basztą można było zapoznać się z kilkoma ich wariantami: renesansowym, barokowym oraz basowym, czyli teorbą. A wybranym przez artystę tropem przemierzania literatury na nie przeznaczoną były żałobne pawany, allemandy i couranty, a także tombeau, czyli rozpowszechniony w tamtych czasach gatunek, stanowiący rodzaj muzycznych epitafiów, upamiętniających sławne osoby, lub istotne dla kompozytorów, a więc zazwyczaj ich mistrzów – na przykład Sylviusa Leopolda Weissa wobec Johanna Antona Losyego, którego z kolei Nagrobka ku czci kardynała Mazarina, ujętego w formie arii także wysłuchaliśmy tą późnowieczorną porą. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |