opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

63 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Artysta doskonały. Rozmowa Macieja Chiżyńskiego z Michałem Gondko

A jak miała się sytuacja z muzyką lutniową w renesansowej Francji?

W XVI wieku lutnia była silnie zakorzeniona w kulturze europejskiej, także we Francji. Pod koniec wieku zaczęto odchodzić od ścisłej polifonii na rzecz form abstrakcyjnych oraz nowych, lżejszych form tanecznych (np. courante). W poszukiwaniu nowych jakości brzmieniowych powiększono instrument, dodano kolejne „chóry” (chórem nazywamy parę strun) i eksperymentowano ze strojem. Wszystkie te innowacje doprowadziły z jednej strony do narodzin nowego stylu, z drugiej zaś strony – do powstania nowego, standardowego instrumentu, czyli francuskiej lutni barokowej w stroju d-moll. Co ciekawe, niebagatelną rolę w początkowej fazie tego procesu prawdopodobnie odegrał… Polak: Jacob Reys, zwany „Le Polonois”, lutnista Henryka III i Henryka IV. Znaczna część jego spuścizny jest już utrzymana w tym awangardowym stylu, który w momencie śmierci lutnisty (w 1605 r.) dopiero zaczynał zataczać szersze kręgi w Europie. Jakub był więc zapewne jednym z tych, którzy ów styl współtworzyli. „Le Polonois” spoczywa w sąsiadującym z Luwrem kościele Saint-Germain-L’Auxerrois, gdzie chowano artystów i dygnitarzy związanych z dworem.

Michal Gondko 6

Opowiada Pan o ewolucji budowy oraz brzmienia lutni. Czy to oznacza, że dzisiejsi wykonawcy muzyki lutniowej powinni mieć w swym domowym zapleczu kilka instrumentów lutniowych, z których każdy dostosowany jest do prezentowania muzyki z innego okresu?

Pełne spektrum repertuaru – od średniowiecza po wczesny klasycyzm – wymaga wręcz kilkunastu instrumentów! Reagując na zmiany w stylistyce muzycznej, lutnia przechodziła w ciągu wieków szereg przeobrażeń, z których najbardziej dynamiczne przypadają na okres od końca XVI do połowy XVII wieku. Już sama „lutnia” ma 8-10 głównych inkarnacji. Do tego dochodzą bliżsi i dalsi „kuzyni”, no i oczywiście gitara w swych różnych formach. Taka liczba instrumentów oraz utrzymywanie wysokiego poziomu gry na każdym z nich wiążą się jednak ze sporym nakładem pracy i środków finansowych. Trzeba więc dokonywać wyborów i określać priorytety. Większość lutnistów inwestuje w instrumenty do realizacji basso continuo oraz 1-2 instrumenty do repertuaru solowego. Ja, ze względu na moje zainteresowania muzyczne, posiadam głównie lutnie średniowieczne i renesansowe. To wymarzone instrumenty koncertowe: ułatwiają pracę, wynagradzają wysiłek i inspirują. Zdarza mi się często wyjmować je wszystkie z futerałów, żeby się nimi nacieszyć, i trudno mi je odłożyć z powrotem. Prawie przez nie zbankrutowałem, ale życie jest za krótkie, by grać na marnych lutniach!


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART