opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

84 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Artysta doskonały. Rozmowa Macieja Chiżyńskiego z Michałem Gondko

Jaką rolę odegrała Schola Cantorum Basiliensis w Pańskiej karierze? Czy właśnie podczas studiów w SCB zrodził się projekt założenia zespołu La Morra?

Tak. Inicjatywa wyszła ode mnie, ale zrodziła się na kanwie intensywnej pracy z koleżankami i kolegami ze studiów, zwłaszcza z Coriną Marti. W podobny zresztą sposób powstawały – i nadal powstają – inne „bazylejskie” zespoły muzyki dawnej (jeden z najbardziej znanych, Sequentia, obchodził niedawno 40-lecie działalności). Wsparciu SCB – finansowemu i organizacyjnemu – zawdzięczamy powstanie naszej pierwszej płyty (Le Jardin de Plaisance, Raumklang, 2003), od której tak naprawdę rozpoczęła się międzynarodowa kariera zespołu. Również nasza najnowsza płyta, Petrus Wilhelmi de Grudencz (Glossa, 2016), powstała we współpracy ze Scholą. Tak więc mogę powiedzieć, że SCB odegrała w mojej karierze rolę kluczową, zwłaszcza w fazie początkowej.

Michal Gondko 3

Proszę więcej powiedzieć o najnowszym projekcie płytowym. Czym kierował się Pan w doborze repertuaru?

Osobę poety łacińskiego i kompozytora, który sygnował swoje utwory akrostychem Petrus (a raz pełnym nazwiskiem: Petrus Wilhelmi de Grudencz), rozpoznano dopiero jakieś 40 lat temu. Jego twórczości poświęcano już płyty monograficzne. My obraliśmy ją za punkt wyjścia do naszkicowania portretu kultury muzycznej, którą uprawiano w Europie Środkowej w czasach, gdy na południu i zachodzie powstawały najważniejsze dzieła Du Faya i Binchois. Kultura ta jest raczej zachowawcza, uważana za peryferyjną. Ale nie brak jej atrakcyjności i szkoda byłoby, gdyby jej znajomość pozostała jedynie domeną kręgów naukowych. W trakcie kwerendy źródeł i publikacji muzykologicznych wypłynęły m. in. zupełnie nieznane utwory, które szersza publiczność pozna dopiero z płyty. Postrzegając muzykę minionych wieków jedynie przez pryzmat przełomowych osiągnięć i kanonu kompozytorów można przeoczyć wiele wartościowej twórczości potraktowanej przez historię mniej przychylnie. Warto czasem zadać sobie pytanie: co jeszcze działo się w danym czasie, np. z dala od wiodących nurtów? Poszukiwanie odpowiedzi jest pracochłonne, wymaga znajomości historii muzyki, orientacji w zasobie źródeł i aktualnego stanu wiedzy na dany temat, lecz potrafi przynieść zaskakujące rezultaty.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART