opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

42 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pora pójść do remontu

Wróciłem z Łodzi, gdzie na teatralnym zegarze dziejów wybiło półwiecze tamtejszego Teatru Wielkiego. Nadal nie mogę zrozumieć, jak to się dzieje, że ten najmłodszy niegdyś gmach operowej Polski jest już dziś nawet nie dorosłym, ale starzejącym się obiektem westchnień kolejnych pokoleń operomanów i miłośników baletu. Dla mnie wciąż najmłodszy (przy wiekowych siedzibach Bytomia, Wrocławia, Poznania czy Gdańska), a przecież po nim wzniesiono nowe siedziby operowe w Bydgoszczy, Krakowie, Lublinie, Szczecinie i Białymstoku. Widocznie nie dostrzegłem, że starzeją się nie tylko operowi dyrektorzy ale również gmachy którymi zarządzają.

Nasz łódzki – pięknie niedawno wyremontowany – nie stracił nic ze swego uroku pierwszego salonu miasta. Niemało jest jednak narzekań na niektóre architektoniczne rozwiązania wnętrz, zmniejszenie liczby foteli na widowni, a już najbardziej na nieszczęsną fontannę przed wejściem, przypominającą niektórym coś, co figlarze nazywali pierożkiem lub żartownicą, dawaną za opłatą w niegdysiejszych zamtuzach.

Mnie się to wszystko podoba mimo, że w mojej przytomności ten szacowny teatralny przybytek przeżył całe półwiecze, a ja ciągle uważam, że młodość się musi wyszumieć. Więc może pora również pójść do remontu? Zanim się zdecyduję, wybieram garść wspomnień z pamięci, która – jak dotąd – na szczęście nie zawodzi.

Po 50-ciu latach przywołuję dwie wybitne postacie łódzkiego baletu. Iwona Wakowska i Eugeniusz Jakubiak pojawili się najpierw w Bytomiu na początku lat 60. ubiegłego już wieku. Ona – absolwentka warszawskiej Szkoły Baletowej, On – po edukacji i kilku sezonach tańczenia w Centralnym Zespole Wojska Polskiego. Nieco starszy Jakubiak był wcześniej i potem gwiazdą takich bytomskich spektakli jak Szurale, Nauczyciel tańca, Esmeralda i Prometeusz.

Razem zadebiutowali w Jeziorze łabędzim zainscenizowanym przez Zbigniewa Koryckiego, a w rok później tańczyli czołowe role w Stańczyku. Choreografem tego ostatniego spektaklu był Witold Borkowski, który organizował właśnie w Łodzi zespół na otwarcie Teatru Wielkiego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART