opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Papiez 131-164.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

59 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Premiera „Eugeniusza Oniegina” w Teatrze Wielkim w Łodzi

Zrozumieć Oniegina

Fragment tekstu dostępnego w całości w programie do spektaklu Eugeniusz Oniegin Teatru Wielkiego w Łodzi. 

Bohaterowie w kostiumach operowych

W obsadzie opery znalazło się dziesięciu solistów-śpiewaków, w tym cztery postacie kobiece i sześć męskich. Wiodącą rolę ma czworo z nich – wydarzenia, na których opiera się zasadniczy konflikt, rozgrywają się wokół postaci Tatiany, Olgi, Leńskiego i Oniegina.

Relacje pomiędzy bohaterami są relacjami konfliktu, sprzeczności i antagonizmu. Jednym z muzycznych środków do wyrażenia tych zależności w operze był odpowiedni dobór głosów, jakimi śpiewają uczestnicy dramatu – są to odpowiednio: sopran (Tatiana), alt (Olga), tenor (Leński), baryton (Oniegin). Czajkowski stosuje celowy kontrast pomiędzy portretami wokalnymi. W przypadku sióstr Łarin wysoki głos sopranowy, z jakim skojarzył kompozytor główną kobiecą postać opery – Tatianę, symbolizuje wspomnianą przez samego Czajkowskiego „dziewiczą duszę przepełnioną czystym kobiecym pięknem”, idealizm i czystość uczuć. Przeciwstawiony jest mu niski głos altowy, jakim śpiewa w operze Olga, która charakteryzuje samą siebie w słowach arii z pierwszego obrazu (akt I): Я беззаботна и шаловлива, меня ребенком всезовут (Jestem beztroska i figlarna, wszyscy mnie nazywają dzieckiem). Pomiędzy portretami Tatiany i Olgi istnieje wyraźna antyteza, podobnie zresztą jak pomiędzy portretami Leńskiego i Oniegina. W tym przypadku kompozytor również zestawił dwa różne głosy.

Trzeba też wyraźnie podkreślić, że nie ma tutaj miejsca na wartościowanie postaw. Podobnie jak u Puszkina, w operze Czajkowskiego nie dokonuje się podziału bohaterów na pozytywnych i negatywnych: nie ma tu charakterów dobrych czy złych, nie ma też dobrego czy złego postępowania. Takiemu podziałowi sprzyjałoby zapewne jednostronne, jednoznaczne, chciałoby się rzec, „operowe” traktowanie uczestników akcji. Czajkowski także w tym względzie udowadnia, że jego utwór wyróżnia się na tle propozycji operowych analogicznego okresu.

Portret Tatiany skonstruowany jest przez kompozytora z dbałością o różne aspekty osobowości bohaterki. Mając na uwadze różnorodność stanów emocjonalnych postaci (melancholia, zapał, żal, tęsknota, namiętność). Czajkowski opisuje muzycznie tę postać w sposób bogaty i rozbudowany. Charakterystyka muzyczna opiera się tu na motywach przewodnich, choć trzeba zaznaczyć, że nie chodzi tu o porównanie tych rozwiązań z rozbudowanym systemem tematycznym Richarda Wagnera. Zamiast systemu lejtmotywów jest w Eugeniuszu Onieginie nie mniej ważny system związków melodycznych, który wyraża wspólnotę losów bohaterów oraz ich świat wewnętrzny. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART