opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

64 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Taniec jak drzeworyt

Drzeworyty Władysława Skoczylasa, ukazujące Janosika, czy taniec zbójników kształtują do dziś naszą wyobraźnię o legendach Podhala, które tak genialnie wyniósł na wyżyny maestrii muzycznej Karol Szymanowski. Twórcy dyptyku baletowego, choreograf Robert Bondara i autorka scenografii i kostiumów Julia Skrzynecka bardziej zawierzyli tym grafikom Skoczylasa, które oglądamy nawet w programie spektaklu, niż Karolowi z Atmy. Można to sprawdzić na scenie Opery Nova w Bydgoszczy, gdzie wspaniałe i żywiołowe Harnasie są jak czarno-biały film, albo właśnie drzeworyty.

Dyptyk,Bydgoszcz 1

Robert Bondara słusznie starał się unikać kiczowatej Cepeliady z Krupówek, góralskość z dużą ostrożnością wprowadził tylko na chwilę, gdy na weselu pojawia się kapela i dwie pary tancerzy w stylizowanych, ale ściśle czarno-białych kostiumach. Nie zmienia to jednak faktu, że swym baletowym uchem nie dosłyszał ferii barw i światła zawartych w utworze Karola Szymanowskiego chociażby w pierwszym wejściu chóru: „Ani mi cie nie zol, ani mi nie luto”. Muzyka wykonywana na żywo przez zespoły bydgoskie pod dyrekcją Macieja Figasa podniosła znacznie temperaturę spektaklu, a ukryty w czeluściach kanału orkiestrowego tenor Szymon Rona wypełnił swe zadanie dobrze. Pozostało jednak pytanie – dlaczego moda na czerń i szarość zdominowała wyobraźnię autorów oryginalnego widowiska tanecznego. Równie współczesny odbiór kantaty żałobnej Szymanowskiego Stabat Mater zasugerował Robert Bondara na pierwszą część wieczoru. Aby nieco poszerzyć materiał dźwiękowy i stworzyć dodatkowe konteksty fabularne dla tancerzy choreograf i wizjoner uzupełnił kantatę o orkiestrowe interludium z muzyki do dramatu Kniaź Patiomkin tegoż kompozytora.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART