GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBiały Otello
Strona 3 z 4
Wbrew rozpowszechnionym sądom, że w przypadku libretta Arriga Boito mamy do czynienia z arcydziełem, moim zdaniem niewolne jest ono od typowo operowych schematów i naiwności, a także nosi do pewnego stopnia piętno grafomanii.
Postacie są dosyć jednowymiarowe: pod wpływem chwili popadający w sprzeczne uczucia Otello, infantylna Desdemona, demoniczny Jago. Poza tym wkrada się niezamierzony komizm sytuacyjny, kiedy niedoduszona przez zazdrosnego męża Desdemona jest jeszcze w stanie śpiewać (co prawda, może to był pomysł samego Verdiego, skoro podobny występuje wcześniej w słynnym duecie Rigoletta i Gildy z worka, a librecistą był wtedy Francesco Maria Piave), a tytułowego bohatera po przebiciu się sztyletem stać jeszcze na wykonanie wieńczącego dzieło forsownego monologu E tu…come sei pallida! e stanca, e muta, e bella. Skądinąd na słynnym, dopisanym przez Boita, szyderczym Credo Jagona oraz finale Otella niewątpliwie wzorował się Piotr Czajkowski i jego brat Modest przy pisaniu arii Hermana oraz sceny śmierci tegoż w zakończeniu Damie pikowej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |