GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościStarosądeckie rarytasy
Strona 3 z 4
Spośród nich na szczególną uwagę zasłużyła klawesynowa Canzon francese del Principe Carla Gesualda da Venosy, odznaczająca się śmiałą, dysonansową harmonią. Jej autor był barwną postacią, a jego madrygały w bliższych nam czasach spopularyzował Igor Strawiński w swoich transkrypcjach na orkiestrę (Monumentum pro Gesualdo da Venosa). Spore wrażenie wywarły też miniatury Giovanniego De Macque – na przykład Seconde stravaganze ze znaczną dozą błyskotliwości wykonane na barokowej harfie przez Margret Köll. Z kolei Galiarda Francesca Lambarda w interpretacji zespołu instrumentalnego odznaczała się bogactwem wyszukanych efektów artykulacyjno - brzmieniowych.
Po raz trzeci występująca Joanna Radziszewska znalazła szczególne pole do popisu w wirtuozowskiej miniaturze anonimowego autora O del bel oriente, natomiast Tu dormi Jacopa Periego oraz Lamento d’Olimpia Claudia Monteverdiego wymagały nie tylko biegłości w koloryzowaniu linii melodycznej melizmatami, ale także pogłębionej ekspresji, nieodzownej w przypadku interpretacji kompozycji, będących monodiami. Jednym z wirtuozów gry na flecie był król pruski Fryderyk Wielki. Na pewno jednak nie grał na angielskim flecie poprzecznym, którego konstrukcja oparta została na wskazówkach Charlesa Nicholsona. Ten wybitny muzyk skomponował na swoje potrzeby typowe dla tamtej epoki utwory oparte na technice wariacyjnej, a wykorzystujące popularne tematy, najczęściej operowe. Sam, niczym Antoni Radziwiłł, ograniczał się do linii melodycznej solowego instrumentu, napisanie partii akompaniamentu pozostawiając współpracującym z nim pianistom. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |