GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSenta nie zbawiła Holendra
Strona 2 z 3
Reżyser Waldemar Zawodziński ze swej strony dodatkowo podkreślił zakorzenienie „Holendra tułacza” w tradycji niemieckiej opery romantycznej, między innymi poprzez upodobnienie za pomocą kostiumów prządek do druhen z „Wolnego strzelca” Webera. Poza tym, zgodnie ze swoim upodobaniem do inspiracji malarskich, załodze widmowego statku Holendra przydał znamion upiorów, czyniąc z nich kościotrupy przebrane w bogato zdobione stroje.
Swoją drogą Wagner musiał odczuwać nie lada wyrzuty sumienia z powodu swego erotycznego temperamentu, skoro główną obsesją w jego twórczości stał się motyw kobiecej miłości, ocalającej grzesznego mężczyznę, popełniającego liczne zdrady. Zarazem naznaczony klątwą Holender, aż do zatraty pociągający Sentę, kojarzyć się może z magnetyczną siłą oddziaływania Don Juana. Z kolei sentymentalny kochanek Eryk, niczym cień nieodstępujący narzeczony Senty, dość bezwolny i bezsilny, prawdopodobnie nie bez intencji Wagnera przywodzi na myśl mozartowskiego Don Ottavia. „Holender tułacz” to dzieło przełomowe w dorobku Wagnera, kiedy wyzwala się spod obcych, włosko-francuskich wpływów, i zaczyna krystalizować się jego indywidualny styl, choć w scenie przybycia Holendra do domu Dalanda, kiedy staje przed Sentą we własnej osobie, a nie, jak dotąd, pod postacią z portretu, pojawia się nieomal dosłownie zacytowany motyw z „Purytanów” Belliniego, którego utworami dyrygował w Rydze. Będzie to też pierwsza opera, włączona do autoryzowanej przezeń spuścizny, mimo że w cabaletcie duetu Holendra i Dalanda pod koniec pierwszego aktu, a następnie w scenie festynu na początku trzeciego, pobrzmiewa jeszcze jeden z głównych motywów poprzedniego „Rienziego”, którego później się wyprze. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |