opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

53 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Gombrowicz dobrze śpiewany

Tego nie potrafią zrobić dobrze, a reżyser przedstawienia Jerzy Lach zgodził się na to, że sceny pachną sztucznością. Drugim błędem inscenizacji jest postać Fiora kreowana przez kontratenora Jana Jakuba Monowida. Fakt, że słynny kreator mody posługuje się „żeńskim głosem” jest oczywiście strzałem w dziesiątkę. Dlaczego jednak w scenach mówionych ów Fior mówi jak „normalny” mężczyzna a nie zniewieściały laluś? Jeśli przyjąć zasadę, na której wspiera się gatunek opery, to śpiew jest projekcją tych najważniejszych i najsilniejszych uczuć, których nie da się wypowiedzieć słowami. Nie chodzi tutaj o banalne recytatywy w stylu „proszę podać mi herbatę”, ale o takie stany egzystencjalne, jak życie, miłość, śmierć, zdrada, samotność, radość itd. To dlatego bohaterowie operowi umierający na scenie mogą jeszcze zaśpiewać trudną i długą arię, zanim oddadzą ducha, bo na tym właśnie polega konwencja gatunku. W operze wg Operetki Gombrowicza sytuacja została odwrócona – to czego bohaterowie nie zdołali wyśpiewać – mówią. Niestety tego na poziomie profesjonalnym robić nie umieją.

Operetka,WOK 2

Trzeba przyznać, że reżyserowi udały się niektóre sceny, gdy np. zastosował w scenie zalotów Szarma (dobry głosowo Tomasz Rak) do Albertynki efekt łaskotania wspierający koloratury wyśpiewywane przez tę płochliwą panienkę. Nie jest wykluczone, że ten pomysł pochodził od przygotowującego ruch sceniczny Jarosława Stańka. Nieźle też rozwiązał na małej powierzchni Warszawskiej Opery Kameralnej sceny zbiorowe i np. kłótnię Szarma i Firuleta. Już na samym wstępie budzi respekt swoim zwalistym i mocnym basem Piotr Pieron jako brutal Hufnagiel. Być może w operach klasycznych jego głos okazałby się trochę nieokrzesany, ale w konwencji opery wg Gombrowicza pasuje jak ulał. Dyskusyjny był natomiast pomysł, aby w finale opery rozebrać do goła Albertynkę, czyli znakomicie sprawującą się w trudnej partii sopranowej Barbarę Zamek.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART