GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPavol Breslik w świecie słowackiej pieśni
Strona 1 z 3
Twórczość Mikuláša Schneider-Trnavskỷ’ego (ur. 1881 Trnawa - zm. 1958 Bratysława) odegrała trudną do przecenienia rolę w historii słowackiej muzyki. Był on w pewnym sensie artystycznym spadkobiercą Jána Levoslava Belli, który w dziewiętnastym wieku położył podwaliny pod rozwój słowackiej muzyki chóralnej, orkiestrowej, operowej, a zwłaszcza muzyki sakralnej. O ile jednak czerpiący z europejskich korzeni dorobek Belli był pod względem stylistycznym zwrócony w stronę romantyzmu i post-romantyzmu, o tyle dźwiękowy język Schneider-Trnavskỷ’ego można określić mianem późno-romantycznego oraz impresjonistycznego.
Znaczna część jego twórczości obejmuje muzykę sakralną (wszak jej autor pełnił od 1909 roku aż do śmierci funkcję kapelmistrza w Bazylice pw. Św. Mikołaja w Trnawie), jednak w słowackiej muzykologii Schneider-Trnavskỷ zapisał się złotą czcionką przede wszystkim jako niezrównany inicjator koncertów poświęconych pieśni, które sam też ze szczególnym upodobaniem i powodzeniem pisał. Pieśniami ludowymi zainteresował się już we wczesnej młodości, kiedy studiował w konserwatoriach Budapesztu, Wiednia i Pragi, utrzymując w tym czasie bliskie kontakty ze słowackimi stowarzyszeniami kulturalnymi. Jako doskonały pianista chętnie akompaniował podczas wokalnych występów, w czym pomagały mu wrodzona muzykalność, nadzwyczaj rozwinięta wrażliwość, a także solidne teoretyczne przygotowanie oraz talent do ciekawego i improwizowanego harmonizowania poszczególnych utworów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |