opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

62 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Opowieść muzyczna Tomasza Praszczałka

Utwór ten, zgrabnie i erudycyjnie napisany (pojawia się nawiązanie do akordu E-dur ze wstępu do Wagnerowskiego „Złota Renu”, w partii drzewa dają znać o sobie repetytywne figuracje), spełniałby wszelkie wymogi stawiane przewodowi habilitacyjnemu, dowodząc, że autor swobodnie dysponuje znacznymi umiejętnościami w zakresie posługiwania się technikami kompozytorskimi, a zatem posiada najwyższe kwalifikacje do przekazywania tej wiedzy przyszłym adeptom tej sztuki.

Piec spiewow z klatki 431-27

Jednakże jako autonomiczny byt artystyczny wydaje się pozostawiać pewien niedosyt. Aż się prosiło o wprowadzenie wizualizacji przebiegu muzycznego, skoro prezentacja odbywała się w ramach przedstawienia w Operze. Na przykład w formie abstrakcyjnej animacji, wyświetlanej na horyzoncie za orkiestrą, a w ustępach śpiewanych, w których pojawiał się tekst (wiersze Tadeusza Różewicza), mogły to być pulsujące litery, składające się i na powrót rozsypujące.

Piec spiewow z klatki 431-28

We wspomnianej przestrzeni neutralnej pomiędzy publicznością a muzykami można też było wprowadzić pewien rodzaj akcji choreograficznej, odzwierciedlającej rozwój muzycznej narracji bez jakichkolwiek asocjacji fabularnych, a więc na przykład w formie czystego mimu, propagowanego swego czasu przez Étienne’a Decroux, a polegającego na zasłonięciu postaciom twarzy, odzwierciedlających jednostkowe uczucia, by móc przetransponować dźwięki, należące do sfery czasu, na czysty ruch w przestrzeni. Może warto pomyśleć o takim wzbogaceniu przy okazji kolejnych wznowień tej pozycji repertuarowej?

                                                                        Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART