GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpowieść muzyczna Tomasza Praszczałka
Strona 3 z 4
A tak mieliśmy do czynienia właściwie z koncertem z rudymentami akcji, polegającymi na wejściu i zejściu śpiewaków poprzez wspomnianą, wydzieloną część przestrzeni, oraz zaczerpywaniem wody z czary, o czym też już była mowa.
Kompozycja Tomasza Praszczałka operuje bogatym zestawem rozszerzonej artykulacji wokalnej, daleko wykraczającej poza tradycyjnie rozumiany śpiew czy deklamację. Mamy więc do czynienia z efektami natury szmerowej, niekiedy przybierającymi formę swoistych, unisonowych akordów, pozbawionymi słów wokalizami oraz różnymi formami podawania tekstu werbalnego. Poza śpiewakami: Jadwigą Postrożną oraz Mariuszem Godlewskim, poszerzono grono solistów o recytatora, w której to roli wystąpił Jerzy Trela, nie od dziś współpracujący z Operą Wrocławską, że wspomnę jego występ jako Miltona na premierze przed ośmiu laty „Raju utraconego” Krzysztofa Pendereckiego.
Rozpoczyna utwór elektroniczny wstęp, po którym wchodzi orkiestra ze zgrzytliwymi klasterami. Dalszy tok muzyczny wyznacza bardzo często dialogowanie pomiędzy głównym korpusem orkiestry a grupami rozmieszczonymi w pozostałych częściach sali. Swoje dźwiękowe uniwersum Praszczałek uzupełnia o elementy mikrofonowe. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |