GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPreludium to nie uwertura
Strona 1 z 2
Przed premierą nowego dzieła operowego Eugeniusza Knapika wysłuchaliśmy ciekawego koncertu złożonego z trzech utworów tego kompozytora. Celem było przybliżenie oryginalnego stylu muzycznego, który w Moby Dicku, znalazł swoją kulminację. Styl ten jednak na przestrzeni lat zmieniał się, rozwijał różnokierunkowo, zgodnie z aktualnymi prądami w sztuce i fascynacjami artystycznymi twórcy. Eugeniusz Knapik wybrał trzy kompozycje do Preludium Premierowego.
W Particie na skrzypce i fortepian z 1980 roku wystąpiła Aleksandra Kuls oraz sam kompozytor, którego nieprzeciętne kompetencje pianistyczne nie raz były przedmiotem podziwu. Rozbudowany, wieloczęściowy utwór zawiera rozmaite sekwencje, liryczne, spokojne i melodyjne oraz gwałtowne, witruozowskie i dynamiczne. Są partie, gdzie skrzypce grają solo, są też takie, gdy słyszymy tylko fortepian. Cała kompozycja wyrasta jakby z ducha muzyki Messiaena, choć bez imitacji głosów ptasich, za to z licznymi pasażami, które można interpretować jako szum wody. Piękne brzmieniowo wykonanie partii fortepianu nakładało się na pełne emocji i naturalnej wibracji ewolucje wiolonistyczne, zakłócane jednak dosyć wyraźnie przez skrzypiąca podłogę Sal Redutowych, co nieco deprymowało solistkę. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |