opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 23-97.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

49 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Beethoven między kameralistami

Jednym z ciekawszych i bardziej oryginalnych doświadczeń tegorocznego 18. Wielkanocnego Festiwalu L. van Beethovena było wykonanie transkrypcji Eroiki na kwartet fortepianowy. Znane są lisztowskie, późniejsze opracowania dzieł Wielkiego Symfonika na fortepian, tutaj jednak do bogatej i wirtuozowskiej faktury pianistycznej dołożono kolory i emocje smyczków. Efekt okazał się zaskakujący. Taka wersja III Symfonii Es-dur ukazała ukryte dotąd atrakcje melodyczne, dynamiczne i brzmieniowe.

Plakat,Beethoven 18

Nie mogło to być zwykłe odwzorowanie beethovenowskiego kwintetu smyczkowego rozłożone na pojedynczych muzyków, bowiem wśród wykonawców nie było drugiego skrzypka i kontrabasisty, w związku z tym zdarzało się, że frazy skrzypcowe realizowała altówka. To zmieniało nieco koloryt beethovenowskiej narracji, podobnie jak fragmenty, gdy skrzypce i altówka grały w tercjach jakąś frazę i przypominały trochę „orkiestry ogródkowe”. Jednakże struktura beethovenowskiego arcydzieła jest o wiele bardziej złożona i finezyjna, aby takie wrażenie czy skojarzenie mogło się długo utrzymać w świadomości słuchacza. Nie ma wątpliwości, że opracowanie Symfonii na kameralny skład muzyków było „nowym” dziełem Patrona Festiwalu, nosiło piętno jego geniuszu, a przy tym zwracało uwagę na autora transkrypcji Ferdinanda Riesa, dziś już raczej zapomnianego. A był to młodszy o kilkanaście lat przyjaciel i uczeń Beethovena, jego doradca i pomocnik w trudnych negocjacjach z wydawcami, jego kopista, a wreszcie całkiem płodny kompozytor, który na swej oryginalnej twórczości dorobił się sporego majątku.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART