GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBożena Jarońska, odnaleziona primadonna
Strona 5 z 6
Brała to co przynosiło życie, a to w jej przypadku było dość oszczędne. Jej wrażliwość sprawiała, że łatwo ją było zranić i obrazić, a wtedy wycofywała się z każdego przedsięwzięcia i zamykała w sobie. Pewnie dlatego operowy repertuar artystki był wyjątkowo skromny i obok już wymienionych znajdowały się w nim jeszcze tylko Mimi w Cyganerii Pucciniego i Alina w Goplanie Władysława Żeleńskiego. Znacznie bogatszy miała repertuar koncertowy, w którym były pieśni Różyckiego, Moniuszki, Chopina, Szopskiego, Schuberta, Joteyki, Rimskiego-Korsakowa, Bagrinowskiego i Rachmaninowa. Na koncertach, w których brała udział znacznie częściej niż w przedstawieniach operowych, wykonywała równie bogaty repertuar arii operowych, szczególne z dzieł Pucciniego, Masseneta, Różyckiego i Gounoda.
Szczególnie bogata działalność artystyczna Bożeny Jarońskiej przypadała na lata 1928-1939. W tym okresie oklaskiwano ją na scenach operowych Poznania, Warszawy i Lwowa. Koncertowała też w Lipsku, Dreźnie, Wiedniu i Berlinie. Oczywiście kiedy tylko mogła pojawiała się w Kielcach, gdzie często dawała koncerty wspólnie z bratem Bogdanem, który dysponował interesującym głosem tenorowym, nigdy jednak nie zdecydował się na profesjonalne wykonywanie zawodu śpiewaka. Amatorsko śpiewała również jej siostra Anna, która bywała również pianistką akompaniatorką. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |