opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

25 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Bożena Jarońska, odnaleziona primadonna

Debiutowała na scenie Opery Poznańskiej 23 lutego 1928 roku. Pierwszą rolą jaką zaśpiewała na scenie była Barbara Radziwiłłówna w operze Zygmunt August Tadeusza Joteyki. Poznański debiut zawdzięczała zaproszeniu dyrygenta Piotra Stermicz-Valcrociaty.Wróciła do Poznania 20 marca 1928 by zaśpiewać partię Micaëli w Carmen. Miesiąc później, 19 kwietnia, również partią Barbary Radziwiłłówny debiutowała na scenie stołecznego Teatru Wielkiego, w którym pracowała już od dwóch lat jako adeptka-solistka. Adam Wieniawski pisał po tym debiucie, że „Przyjęcie, jakiego doznała p. Jarońska ze strony stołecznej publiczności winno być dla niej zachętą do dalszej nieustannej nad sobą pracy. Aparycja sceniczna pełna młodocianego wdzięku, głos świeży, miły w brzmieniu i czysty, inteligencja muzyczna w wyrazistym frazowaniu i właściwym akcentowaniu, technika sprawna, oto walory nieprzeciętne, którymi już poszczycić się może wtorkowa debiutantka.” („Rzeczpospolita” z 19 kwietnia 1928 roku). Równie wysoko ocenił debiutantkę Emil Młynarski w tym czasie dyrektor Opery Warszawskiej, który pilnie śledził czynione przez nią postępy – „jej debiut na wiosnę w dużej partii udał się nadzwyczaj dobrze”. Jak nieciekawa musiała być sytuacja materialna młodej śpiewaczki skoro wspomniany już Emil Młynarski pisze w październiku 1928 roku „… Odnoszę jednakże wrażenie, iż p. Jarońska rozporządzając minimalną sumą pieniężną w miesiącu znajduje się w nader ciężkim położeniu materjalnem. Zwracam się więc do Wielce Szanownego Pana (adresatem tego listu był ktoś z bliskiej rodziny, ale nie udało się ustalić kto) z uprzejmą propozycją, czy nie zechciałby Szan. Pan przyjść z niedużą pomocą /stałą/ miesięczną swej siostrzenicy, gdyż na to w zupełności zasługuje. Pani Jarońska mieszka obecnie u bardzo porządnej rodziny przy ulicy Wiejskiej Nr. 14, zajmując wspólnie pokój z córką właścicielki mieszkania.”

Na warszawskiej scenie oklaskiwano ją też jako tytułową Lakmé w operze Leo Delibesa. 8 października 1935 roku została obsadzona w partii Zofii w tysięcznym przedstawieniu Halki Stanisława Moniuszki. Obok niej w obsadzie znaleźli się Franciszka Platówna (Halka) i Tadeusz Bawół (Jontek) oraz Edmund Płoński (Janusz). Dyrygował Adam Dołżycki, którego znała z Teatru Wielkiego we Lwowie, gdzie dyrygował przedstawieniem Fausta, w którym 29 kwietnia 1932 roku śpiewała partię Małgorzaty. Partnerował jej w tym przedstawieniu Władysław Kiepura, brat Jana. Przedstawieniem dyrygował Adam Dołżycki. Lwów oklaskiwał ją jeszcze jako Micaëlę w Carmen i kilku koncertach. Ciekawym dla niej doświadczeniem okazał się udział w rewii Panie darmo w Teatr Wielka Rewia, w karnawale 1935 roku.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART