GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBożena Jarońska, odnaleziona primadonna
Strona 4 z 6
Ważnymi momentami w jej życiu i karierze był udział w konkursie organizowanym w czerwcu 1931 roku przez „Wieczór Warszawski”, zdobyła wówczas I miejsce i „Złoty Żeton”. Rok później, w czerwcu 1932 roku, decyduje się na udział w renomowanym konkursie śpiewaczym w Wiedniu, na którym uhonorowano ją I miejscem złotym medalem i specjalnym dyplomem. Wiedeński krytyk Sachel pisał po konkursie ”Śpiew młodej artystki należy do zjawisk, których się nie zapomina nigdy. Potężny talent wokalny i pełno krwisty temperament śpiewaczy wyczuwa się z każdej nuty śpiewu fenomenalnej artystki. Można ją śmiało postawić w rzędzie z największymi śpiewaczkami świata. Przy wielkim materiale głosowym o przepięknej barwie przy inteligencji i muzykalności, pogłębiającej ekspresję każdego dźwięku do maksimum wyrazu, osiąga olśniewające rezultaty.” Entuzjastyczne opinie wiedeńskiej prasy sprawiły, że jeszcze w Wiedniu otrzymała propozycję występów w Operze Paryskiej. Niestety, umowa z Operą Paryską nigdy nie została zrealizowana. Na przeszkodzie stanęła niespodziewana śmierć męża Bogumiła Sylwestra Krzyżanowskiego, którego poślubiła niewiele ponad rok wcześniej. W kraju też jakoś nie wykorzystano jej konkursowych osiągnięć, występowała rzadko, na scenie podziwiano ją jeszcze rzadziej. Po wiedeńskim konkursie, jak pisze warszawska prasa, przez rok nie można jej było usłyszeć w stolicy na żadnym koncercie, czy w przedstawieniu. Nikogo specjalnie nie interesowały losy młodej śpiewaczki. Nie miała też żadnego liczącego się opiekuna i sponsora.
Wydawałoby się, że młoda i piękna kobieta o wyrazistej osobowości scenicznej, obdarzona zjawiskowym głosem (co podkreślali wszyscy recenzenci) stanie się gwiazdą światowych scen operowych, a jednak tak się nie stało – dlaczego? Jak się śledzi losy jej kariery okazuje się, że była osobą niezmiernie delikatną, o ogromnej wrażliwości emocjonalnej, a przy zupełnym braku przebojowości nie bardzo umiała zabiegać o kolejne występy i partie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |