GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMuzyka chóralna Mariana Borkowskiego
Strona 3 z 5
Omawiane dzieła wyróżniają się specyficzną wirtuozerią chóralną. Z jednej strony wyraża się ona wysokim stopniem trudności, jak np. skomplikowaniem środków warsztatowych w Ave • Alleluia • Amen, rozbudowaną fakturą chóralną, obejmującą miejscami 12 głosów i operowaniem środkami z zakresu dwudziestowiecznych awangard muzycznych. Ave • Alleluia • Amen śmiało można określić jako dzieło wyrosłe z kręgu szeroko rozumianego sonoryzmu (chóralne klastery, liczne skoki o szerokich interwałach, szesnastkowe przebiegi).
Z drugiej zaś strony aspekt wirtuozowski można dostrzec w antyfonie Regina caeli. Zwraca tu uwagę operowanie chórem w unisonach wielooktawowych, konstrukcjach linearno-wertykalnych oraz równoległości i silne kontrasty. Uderza piękno klimatu harmonicznego. Ten ostatni aspekt dotyczy szczególnie środkowego ogniwa z tekstem Regina caeli laetare, quem meruisti portare, jak też pozostałych dzieł M. Borkowskiego, od czarujących Kołysanek począwszy, poprzez pełne niewymuszonej prostoty i wdzięku Kolędy, po dzieła najnowsze – efektowne i popisowe Sanctus, Lux, Pater noster, Libera me oraz Gloria. Piękno języka harmonicznego manifestuje się w tych opusach ciekawymi współbrzmieniami o proweniencji postromantycznej, twórczo przetworzonej, tworzącej idiom indywidualny, nawiązujący do estetyki neotonalnej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |