GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Suity wiolonczelowe” Bacha wykonywane na altówce i teorbie
Strona 1 z 2
Co łączy altówkę z teorbą? Na przykład to, że na obu instrumentach można grać Suity wiolonczelowe Bacha. Wytwórnia Naïve opublikowała takie płyty w 2012 r.; Antoine Tamestit wykonuje I, III i V suitę na altówce, a Hopkinson Smith I, II i III suitę na teorbie niemieckiej. Program jest zbieżny, ale interpretacje to dwa różne światy. Tamestit jest jak ogień – zmysłowy i porywczy; Smith natomiast jest jak woda, która bije z górskiego źródła – umiarkowany, kojący, ujmujący prostotą. Tamestit kreuje Bacha ekspresywnego, wyrazistego i nieco przaśnego, podczas gdy Smith ukazuje Bacha impresyjnego, wyrafinowanego w odcieniach, pastelowo wysmakowanego w przekazie.
W interpretacji Antoine’a Tamestita zadziwiają szybkie tempa. Tkwi w tym pewna szlachetność, ale także żarliwość. Solista przedstawia własne opracowanie suit, które jest transpozycją zapisu nutowego o oktawę wyżej. Odnoszę wrażenie, że pragnie on rzucić na nie nowe światło, odkryć je dla młodego pokolenia. Może właśnie dlatego wyjaśnia w komentarzu istotę każdego z prezentowanych tańców? Stradivarius „Mahler”, którego Tamestit ma do dyspozycji, jest jedną z dziewięciu zachowanych altówek lutnika z Cremony. Jasne i świetliste brzmienie instrumentu charakteryzuje się metalicznym rejestrem dolnym (na przykład Courante z Suity c-moll BWV 1011) oraz ciepłymi, aksamitnymi sopranami (następująca po nim Sarabande). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |