GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBayreuth w 200. rocznicę urodzin Wagnera
Strona 3 z 3
Soliści i chór doskonale się w tym czuli. Widocznie w Niemczech dyrygenci nie boją się tego, że ktoś posądzi ich o zabicie niuansów muzycznych u Wagnera. Poza tym szybkie tempa akurat w przypadku tego kompozytora mają wymiar pragmatyczny: sprawiają, że obiektywnie długie dzieła wydają się mniej wyczerpujące.
Tylko niektóre wybory solistów wydają się nietrafione: tenor Torsten Kerl nie brzmiał dobrze w tytułowej partii w „Tannhäuserze”, a Annette Dasch zupełnie nie poradziła sobie z partią Elsy w „Lohengrinie”, która – jak się wydaje – nie odpowiada w ogóle obecnym możliwościom wokalnym uznanej w Niemczech solistki. O wiele lepiej poradziła sobie Petra Lang, która zaśpiewała rolę Ortrud z niebywałą siłą dramatycznego wyrazu. Z kolei Klaus Florian Vogt, który w tej samej operze wcielił się w tytułową rolę, zebrał zupełnie zasłużenie największe brawa, jakie słyszałem podczas trzech moich przedstawień. Tenor śpiewa w tej inscenizacji od premiery w 2010 roku.
Możemy jedynie pomarzyć, żeby na polskich scenach operowych, które powoli wprowadzają do repertuaru opery Wagnera, usłyszeć dramaty sceniczne w takim wykonaniu i w tak interesujących inscenizacjach jak w Bayreuth. Chociaż może lepiej rzeczywiście zacząć przybliżać Polakom dzieła niemieckiego kompozytora jednak bardziej tradycyjnie, żeby na wszelki wypadek nie zrazić publiczności, która wciąż ma pretensje, że Violetta pracuje w nocnym klubie, a Stefan nie nosi kontusza. I choć takie wątpliwości warto rozsądnie rozważyć, podobnie jak nie należy czołobitnie reagować na pomysły inscenizacyjne z niemieckich teatrów operowych, można by tchnąć na polskie sceny jakiś artystyczny powiew świeżości. Mateusz Wiśniewski |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |