opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

54 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Bayreuth w 200. rocznicę urodzin Wagnera

Pierwsza historia (reż. Sebastian Baumgarten) rozgrywa się w socrealistycznej fabryce, a z groty Wenus, która ukryta jest w zapadni, wyskakują w pewnym momencie aktorzy przebrani za wielkie plemniki i – ku uciesze widowni – zaczynają tańczyć na proscenium. W drugiej opowieści (reż. Hans Neuenfels), najczystszej wizualnie, atrakcją był chór, który przebrany został za olbrzymie szczury. Muszę przyznać, że choć na początku wyglądało to nieco groteskowo, to na końcu opery obraz ludzi-szczurów nasuwał raczej smutne refleksje.

Bayreuth 3

Ostatnia scena, mimo że wciąż ładna, biało-czarna, była przerażająca i trąciła turpizmem, ponieważ odczarowany brat Elsy okazał się płodem, który w dodatku w ostatnich taktach muzyki rozrzucał po scenie kawałki swojej pępowiny. Na tym tle zupełnie inaczej rysuje się koncept Franka Castorfa, który wyreżyserował „Złoto Renu”. Pomysł miał iście karkołomny, ponieważ cały, trwający nieprzerwanie dwie i pół godziny spektakl dzieje się na stacji benzynowej… Jakkolwiek oceniać tę inscenizację, trzeba przyznać, że jest niezwykle spójna wizualnie.

Bayreuth 4

Solistów widzieliśmy w zasadzie cały czas, ponieważ nawet kiedy nie brali udziału w konkretnej scenie, ich akcję na drugim planie (przestrzeń zamontowana była na obrotówce) przekazywały widzom dwie kamery, które stale towarzyszyły śpiewakom. Obraz pokazywany był na dużym ekranie stanowiącym element dekoracji, dzięki temu można było obserwować grę aktorską wykonawców bardzo dokładnie. Uwagę przykuwała również ich precyzyjna stylizacja wizualna.

Muzyczny poziom spektakli był bardzo wysoki, ale to w Bayreuth norma. Axel Kober („Tannhäuser”), Andris Nelsons („Lohengrin”) i Kirill Petrenko („Złoto Renu”) prowadzili orkiestrę precyzyjnie, chociaż dobierali szybkie tempa.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART