GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKolejny „polski” koncert w Budziszynie (Bautzen)
Strona 1 z 2
Już w najbliższy poniedziałek, piętnastego lipca, odbędzie się kolejny koncert w niemieckim Bautzen w ramach cyklu „Szymon Kowalski gra... Muzyczna podróż po Polsce”. Tym razem zamiast zapowiedzi koncertu posłuchajmy pianisty Szymona Kowalskiego, jak doszło do stworzenia wspomnianego cyklu i na co mogą liczyć melomani podczas trzeciego koncertu? Cykl koncertów „Muzyczna podróż po Polsce” to trzy recitale fortepianowe prezentujące drobną część spuścizny polskiej muzyki fortepianowej. Koncert pierwszy ukierunkowany był na muzykę XIX wieku, koncert drugi ogniskował wokół muzyki z początku XX wieku, a konkretnie wokół kompozycji wybitnych polskich przedstawicieli „złotej ery pianistyki” należących do tzw. szkoły pianistycznej Teodora Leszetyckiego (mam tu na myśli Ignacego Jana Paderewskiego i Ignacego Friedmana) oraz wreszcie koncert trzeci, który w całości jest złożony z utworów polskich kompozytorów drugiej połowy XX wieku, a także przełomu XX i XXI wieku. Tak więc podczas najbliższego koncertu zabrzmią utwory fortepianowe takich kompozytorów jak Karol Szymanowski, Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki, Aleksander Tansman, Andrzej Panufnik...
Skąd pomysł na projekt w takim kształcie? Sama idea szerokiej prezentacji polskiej muzyki fortepianowej rodziła się w mojej głowie przez wiele lat. Jest mi niezmiernie ciężko jednoznacznie powiedzieć od kiedy interesuję się twórczością i osobami np. Ignacego Jana Paderewskiego i Ignacego Friedmana. Początki sięgają jeszcze czasów szkoły podstawowej. Na tamte czasy były to jednak luźne pomysły. Dopiero po wielu latach niesprecyzowane idee przerodziły się w projekt jaki przybrał obecny kształt. Pretekstem do urealnienia projektu, a także do obmyślenia jego całej koncepcji byli ludzie, których spotkałem na swojej drodze w ostatnich latach. Mam tu na myśli przede wszystkim przewodniczącą Polonii-Dresden, panią Katarzynę Knippschild, która z dużą dozą energii przystąpiła do realizacji pomysłu. Od początku bardzo zależało mi na wyznaczeniu pewnych ram w których będziemy mogli się swobodnie poruszać. Cykl trzech koncertów, każdy odpowiadający za oddzielny czas w historii polskiej muzyki fortepianowej, w sposób idealny sprzyja perspektywicznemu spojrzeniu na muzykę polską. Niewątpliwą zaletą całego pomysłu jest jego otwarta formuła, tzn. że każda kolejna prezentacja całego cyklu może ulegać przeobrażeniom pod względem prezentowanych utworów. Na przestrzeni ostatnich 200-250 lat powstało tak wiele pięknej muzyki polskiej. Ponad 90% z niej jest zupełnie nieznana i zapomniana. Oczywiście poziom tych utworów w większości przypadków nie dorównuje kunsztowi kompozytorskiemu Fryderyka Chopina czy też np. Karola Szymanowskiego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |