GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Hänsel und Gretel” Humperdincka w Opéra national de Paris
Strona 2 z 4
Humperdinck pisał głównie utwory wokalne, skomponował liczne dzieła chóralne, ale z jego siedmiu oper zaledwie Jaś i Małgosia i - w znacznie mniejszym stopniu - Królewskie dzieci utrzymały sie na stałe w repertuarze. Impulsem do napisania Jasia i Małgosi stała się sformułowana w 1890 roku przez siostrę kompozytora, Adelheid Wette, prośba o napisanie muzyki do spektaklu dziecięcego, opartego o znaną baśń braci Grimm.
Przedstawienie to miało być wystawione w gronie rodzinnym z okazji urodzin jej męża. Bardzo szybko jednak ten skromny projekt rozrósł się do rozmiarów opery z prawdziwego zdarzenia. Poszukując większej skuteczności dramaturgicznej Adelheid Wette uprościła i złagodziła swoje libretto w stosunku do oryginału, „wymazując” zawartą w nim brutalność i przemoc, na rzecz bardziej przyjaznej i baśniowej atmosfery. I właśnie tej ostatniej boleśnie brakuje w pokazywanej właśnie w paryskim Palais Garnier inscenizacji francuskiej reżyserki Mariame Clément, która feeryczną tajemniczość i dziecięcą naiwność bajki zastąpiła wizją wypełnioną eksponowanymi w dość nużący sposób i nie do końca uzasadnionymi wątkami psychanalitycznymi. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |