GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościGenderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Strona 6 z 29
Ten, kto pragnął bogactwa i sławy lub po prostu spokojnego i w miarę dostatniego życia dla siebie i swojej rodziny, musiał stamtąd wyjechać”. Konstatacja ta przynosi prostą odpowiedź na pytanie, dlaczego Salomea Kruszelnicka nie mogła pozostać w Galicji. Oczywiście, nie wystarczał sam wyjazd. Powinien on nastąpić jeszcze w odpowiednim czasie. Młodsza siostra Salomei – Nusia, czyli Anna Kruszelnycka, także była utalentowaną śpiewaczką, także uczyła się we Włoszech i w dodatku debiutowała na włoskiej scenie. Był już jednak rok 1912 i jej karierę prawie na samym początku przerwała I wojna światowa.
Jak wyglądała Galicja Salomei Kruszelnickiej i wspomnianego już Iwana Franki? Najlepiej region ten określa termin „galicyjski kocioł”, ponieważ na przełomie XIX i XX wieku był on miejscem współzawodnictwa różnych nacjonalizmów: ukraińskiego, polskiego, żydowskiego i rosyjskiego. Odegrał także szczególną rolę w odbywającym się w tamtym czasie procesie narodotwórczym. Przy czym należy zaznaczyć, że termin „nacjonalizm” używany jest tu w takim kontekście, w jakim używa go prof. Hrycak, czyli na równi z innymi „izmami”, bez obciążeń ideologicznych, które narzuciła mu później przede wszystkim II wojna światowa. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |