opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 23-205.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

43 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Lohengrin” z La Scali

Krytyka włoska zarzuciła Danielowi Barenboimowi, szefowi muzycznemu słynnej mediolańskiej La Scali, że na rozpoczęcie sezonu wybrał nie operę włoską, zwłaszcza, że przypada niebawem 200. lecie urodzin Giuseppe Verdiego, ale radykalnie niemieckiego Lohengrina Wagnera. Dyrygent bronił się tłumacząc, że Verdi urodził się później (w październiku 1813) niż Wagner (maj 1813), i jeszcze przyjdzie na niego czas, a poza tym Lohengrin jest najbardziej „włoską” z oper Wagnera, pełną pięknych melodii, kantyleny także w orkiestrze, zaś wstęp do tej opery ze smyczkami grającymi w wysokich rejestrach przypomina wypisz-wymaluj wstęp do Verdiowskiej Traviaty. Wygląda na to, że Barenboim Włochów przekonał, bo premiera Lohengrina odbyła się przy wielkim aplauzie publiczności, choć w obsadzie solistów nie było ani jednego Włocha.

Polscy melomani mogli towarzyszyć temu wydarzeniu dzięki transmisji na żywo w technologii HD w sieci Multikino na terenie całego kraju. Przekaz z pomocą łączy satelitarnych odbywał się bez żadnych zakłóceń dźwięku i obrazu, więc po zakończeniu spektaklu oklaski rozlegały się także u nas (np. w Multikinie w Złotych Tarasach w Warszawie).

Jonas Kaufmann

Realizacja muzyczna opery wypadła znakomicie. Daniel Barenboim potwierdził swoje najwyższe kompetencje w prowadzeniu dzieł niemieckiego romantyka zaś muzycy ze świetnej orkiestry La Scala grali z ogromnym południowym żarem i temperamentem, co w rozbudowanych symfonicznie epizodach zabrzmiało imponująco. Trochę gorzej było z chórem, który rozmieszczony na wysokich dekoracjach nad sceną być może słabo widział ruchy dyrygenta w kanale i niekiedy się spóźniał. Scenografia wyglądała jak dziedziniec wysokiego zamku czy klasztoru i sprawiała dosyć ponure wrażenie. Na środku sceny umieszczono stare pianino, które miało znaczenie symboliczne, było jakby azylem dla Elzy, jej ucieczką w krainę marzeń i dzieciństwa. Reżyser Claus Guth przeniósł akcję opery ze średniowiecznej Flandrii do początków XX wieku, a twórca kostiumów Christian Schmidt zdradził nawet wzór, na bazie którego oparł projekt sukni ślubnej Elzy – była to kreacja Claudii Cardinale z filmu Luchino Viscontiego Lampart.

W sumie jednak zmiana czasu nie przeszkadzała w odbiorze dzieła – Lohengrin stał się dramatem psychologicznym z doskonale zarysowanymi postaciami i jako taki robił bardzo przekonujące wrażenie, co jest zasługą świetnego aktorstwa. Zwłaszcza Elza – Ann Petersen oraz Lohengrin – Jonas Kaufmann zaprezentowali swoje talenty sceniczne, ale i druga para Telramund – Tomas Tomasson oraz Ortruda – Evelyn Herlitzius została dobrze dobrana do roli „czarnych charakterów”. Z tzw. markowych wykonawców trzeba jeszcze wymienić znanego niemieckiego basa René Pape w roli Henryka Ptasznika.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART